Van de Nederlandse musea met een nationale status wordt NEMO als het meest gastvrij gezien. Het personeel van het Amsterdamse science center heeft het vriendelijkste imago. Ook wat betreft de kindvriendelijkheid en prijs/kwaliteitverhouding scoort NEMO het best. Het Spoorwegmuseum en het Nederlands Openluchtmuseum staan op de nummers twee en drie wat betreft vriendelijk personeel, kindvriendelijkheid en prijs/kwaliteitverhouding. Dat meldt Hendrik Beerda Brand Consultancy B.V.
Van de duizenden merken in de Nederlandse cultuursector heeft het Anne Frank Huis de sterkste reputatie. “In 2008 betrad het Anne Frank de ranglijst van sterkste cultuurmerken”, vertelt merkadviseur Beerda aan de hand van onderzoeksresultaten van de afgelopen tien jaar. “Door alle commotie rond het omhakken van de kastanjeboom achter het museum raakte het Anne Frank Huis destijds uit de vergetelheid. Mede dankzij een sterk educatieprogramma werd het snel het favoriete museum van de Nederlander. Dit jaar is het Anne Frank Huis zelfs het populairste cultuurmerk van Nederland.”
De Musea met de sterkste reputatie in 2016 zijn op nummer één het Anne Frank Huis, op nummer twee het Rijksmuseum Amsterdam en op nummer drie Paleis Het Loo.
Voor het onderzoek van 2016 zijn 3.200 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het imago. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken die in de Nederlandse cultuursector actief zijn gemeten.
© Nationale Onderwijsgids