cito balans dekker mediawijsheid burgerschap

GRONINGEN - Staatssecretaris Sander Dekker heeft 11 april drie onderzoeken in het kader van de Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau aangeboden aan de Tweede Kamer. Eén daarvan is de Cito-uitgave Balans Oordelen en argumenteren als onderdeel van actief burgerschap en sociale integratie. Dat meldt Nieuwsindeklas.nl.

Uit de resultaten van dit peilingsonderzoek blijkt onder andere dat leerlingen die het nieuws volgen, hoger scoren op argumentatievaardigheden dan klasgenoten die dat niet doen.

De 'Balans' beschrijft een eerste peilingsonderzoek naar burgerschapsvorming op de basisschool. Deze peiling is uitgevoerd vanuit het project Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau. Onderdeel van deze peiling was een onderzoek naar oordelen en argumenteren als competenties voor burgerschap.

Dekker heeft de Tweede Kamer laten weten de 'Balans' en de andere onderzoeken te betrekken in zijn beleidsontwikkeling. Hij stelt dat scholen en uitgeverijen deze rapporten kunnen benutten voor onderwijsverbetering.

De uitkomsten van de 'Balans' sluiten aan bij de visie van Nieuws in de klas dat het verwerken van nieuwsinhouden bijdraagt aan taal, mediawijsheid en burgerschap.

Docenten die invulling willen geven aan burgerschapsvorming, kunnen dat doen door nieuwsmedia in hun onderwijs te verwerken. Onder andere door leerlingen met elkaar te laten discussiëren over de berichtgeving over actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres