Normal_leraar435

Kinderen kunnen het beste in een klas zitten met een juf of meester die al dertig jaar voor de klas staat. Dit blijkt uit een nieuwe studie van het Centraal Planbureau (CPB). Ervaren leerkrachten zorgen voor betere prestaties van kinderen, zo werd bewezen. Het effect is in de lagere klassen van de basisschool het grootst. Dit meldt het NRC. 

Onderzoekers voerden een studie uit waarbij de resultaten van tweelingbroers en -zussen onder de loep werden genomen. In Nederland is het gebruikelijk om tweelingen niet bij elkaar in de klas te plaatsen. De wetenschappers bekeken de taal en rekenresultaten van de tweelingen die in verschillende klassen zaten. Hieruit bleek dat de helft van de tweelingen het beter deed dan zijn of haar tweelingbroer of -zus die bij een minder ervaren leerkracht in de klas zat. De kinderen zaten wel op dezelfde school. 
 
Volgens het CPB is het verschil in het effect van een beginnende leerkracht en één met veertig jaar werkervaring groot. De ervaring van de leerkracht kan er voor zorgen dat een kind een advies tot een half niveau hoger (of lager) krijgt. Dat wil zeggen: dat een leerling dus niet naar de gemengde havo/vwo-brugklas gaat, maar meteen in het vwo mag beginnen. 
 
De kinderen in de lagere klassen van de basisschool reageren het sterkste op de ervarenheid van de leerkracht. Met name de kinderen uit groep twee maakten enorme sprongen met een goede docent voor de klas. “Daar hebben we niet meteen een verklaring voor”, zegt CPB-onderzoeker Sander Gerritsen. Maar de wetenschappers hebben al wel een idee van wat hier achter zit. Gerritsen: “De Amerikaanse econoom James Heckman zegt: hoe sneller je vaardigheden aanleert, hoe sneller je weer doorleert. We denken dat dat hier opgaat.” 
 
© Nationale Onderwijsgids