(ANP) - Leerlingen zijn niet gemotiveerd, ouders en leraren voelen zich niet betrokken en het onderwijssysteem is al vijftig jaar bijna niet veranderd. Redenen genoeg voor de Nationale DenkTank om dit jaar en volgend jaar te kijken hoe er in de toekomst beter geleerd kan worden. De Nationale DenkTank 2015 gaat vanaf maandag op zoek naar oplossingen voor de knelpunten, heeft de organisatie laten weten.
Elk jaar gaat de Nationale DenkTank over "een maatschappelijke uitdaging''. Deze keer zijn het 24 "excellente masterstudenten, pas afgestudeerden en promovendi met zeer uiteenlopende studieachtergrond'' die de DenkTank vormen. "Nederland doet het niet slecht, maar voor een ambitieuze kenniseconomie nog lang niet goed genoeg'', aldus Alexander Rinnooy Kan, lid van de Raad van Advies van de Nationale DenkTank.
Volgens de denktank is een van de problemen dat leraren aan te veel regeltjes moeten voldoen en daardoor minder betrokken zijn bij individuele leerlingen. De leerling voelt zich op zijn beurt een 'checklist-leerling'. Volgens de denktank blijkt uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dat Nederlandse leerlingen de minst gemotiveerde van Europa zijn.
Daarnaast zijn de mogelijkheden om slimmer te leren de afgelopen halve eeuw "drastisch toegenomen'', aldus de denktank, onder meer door ICT. "Maar de lespraktijk is vrijwel onveranderd gebleven.''