Normal_huiswerk__begeleiding__uitleg__studenten__vo__mbo__hbo__docent

Leraren blijken professioneel sterker in hun schoenen te staan wanneer zij werken in teams, gebruikmaken van netwerken en zich blijven scholen. Ook blijkt een coachende leidinggevende docenten te helpen om makkelijker met eisen om te gaan. Hoe meer leraren beschikken over dit professioneel vermogen, hoe beter dat is voor de onderwijskwaliteit van de school. Dit blijkt uit onderzoek van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Dat meldt het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

“Leraren worden geconfronteerd met allerlei eisen, van kinderen in de klas, de inspectie, wensen van de schoolleiding en vragen van ouders. Leerkrachten met veel professioneel vermogen anticiperen op problemen, leggen dilemma's bloot, kunnen afwegingen maken tussen verschillende eisen die aan hen worden gesteld, zeggen wat ze vinden en komen voor zichzelf op”, zegt hoogleraar publiek management Mirko Noordegraaf. Het professioneel vermogen van docenten is niet alleen van invloed op de vitaliteit en gezondheid van de leerkrachten, maar ook op de onderwijskwaliteit. Hoe meer docenten op een school beschikken over dit vermogen, hoe beter de prestaties van een school.

Uit een enquête onder docenten en hun leidinggevenden in het primair onderwijs blijkt dat leraren matig vermogend zijn; op een 7-punt schaal scoren ze gemiddeld een 3,5 voor professioneel vermogen. Volgens Noordegraaf kunnen de leraren zelf verschil maken door actief op zoek te gaan naar scholing en samenwerking met anderen. “ Binnen de school kunnen zij met collega’s ervaringen uitwisselen en elkaar ondersteunen. In externe netwerken kunnen zij onderwijsideeën uitwisselen en probleemsituaties bespreken; dat verruimt hun blikveld”, zegt de hoogleraar. Vooral een academische opleiding zou bijdragen aan het professioneel vermogen. Ook zouden leraren met een fulltime baan zich meer vermogend voelen. Het loon blijkt juist niet van invloed te zijn op het professioneel vermogen. 

© Nationale Onderwijsgids