Er moet meer afstand komen tussen de inspectie en de onderwijspraktijk. Volgens Kamerlid Michel Rog van het CDA bepaalt de inspectie te veel hoe er wordt lesgegeven. Via een initiatiefwet hoopt hij de inspectie op een grotere afstand te zetten, meldt Radio1.
De invoering van prestatiegericht onderwijs en toetsen in het kleuteronderwijs breken leerkrachten op, bleek gisteravond in een uitzending van onderzoeksprogramma De Monitor. Daarin werd onder andere een leraar aan het woord gelaten die vanwege haar bezwaren tegen methodisch kleuteronderwijs werd ontslagen.
“In het onderwijs heerst een waan van prestatiedrang”, zegt Rog. “De gedachte dat je kinderen van vier of vijf jaar meer kan leren als je maar vroeg begint, die klopt niet. Kleuters worden niet slimmer door er cijfers en letters in te proppen. Daar zijn ze veel te grillig voor.” Volgens het Kamerlid is het kortetermijngeheugen van kleuters niet voldoende ontwikkeld om cijfers en letters te onthouden.
“De inspectie moet kijken of er bevoegde leraren zijn, maar het is aan de school om het onderwijs in te richten op basis van de ervaringen van de leraren”, aldus Rog, die zijn initiatiefwet volgende week in de Eerste Kamer verdedigt.
© Nationale Onderwijsgids