Hoe zag de lespraktijk eruit in het oude Egypte? En wat is de relatie tussen waterbodemverontreiniging, biodiversiteit en natuurlijke processen? Dat zijn twee van de twintig onderwerpen waar talentvolle leraren de komende jaren promotieonderzoek naar gaan doen. Twintig leraren hebben een Promotiebeurs ontvangen uit handen van staatssecretaris Dekker van Onderwijs en NWO-bestuurslid Franciska de Jong. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) beoordeelde en selecteerde de beursaanvragen. Dat meldt NWO.
Dekker is verheugd dat al bijna 250 leraren een Promotiebeurs hebben gekregen. Het ministerie van Onderwijs stelt jaarlijks 9,5 miljoen euro beschikbaar voor de promotietrajecten. Met de beurs krijgen leraren de kans om zichzelf verder te ontwikkelen en de aansluiting tussen universiteiten en scholen te versterken.
De meeste beursaanvragen worden ingediend voor onderzoek in het alfa- en gammadomein. Het overgrote deel van de aanvragers zijn docenten uit het voortgezet onderwijs en het hbo. De promotiebeurs is gestart in 2011 – de promoties van de eerste lichting worden dit jaar verwacht. In totaal zijn er 248 beurzen uitgereikt. Leraren die in aanmerking willen komen voor een promotiebeurs moeten een promotor aan een Nederlandse universiteit zoeken en een onderzoeksplan indienen bij de NWO. De keuze voor een onderzoeksonderwerp is vrij en mag zich richten op de alfa-, bèta-, gamma- en levenswetenschappen.
Belangrijk bij het promotieonderzoek is dat de opgedane kennis en onderzoekservaring ten goede komen aan de wetenschap én aan de onderwijspraktijk. Leraren die worden toegelaten, worden voor een periode van vijf jaar maximaal 0,4 fte per jaar vrijgesteld van onderwijs om te werken aan hun promotieonderzoek met behoud van salaris.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids