Opleidingsscholen hebben een positief effect op de pedagogisch-didactische vaardigheden van docenten. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Dit meldt VOS/ABB.
De Rijksuniversiteit Groningen (RuG) heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het pedagogisch didactisch handelen en het professionele welbevinden van docenten in opleiding in opleidingsscholen in vergelijking met niet-opleidingsscholen. Een samenvatting hiervan is door staatssecretaris Dekker van Onderwijs naar de Tweede Kamer gestuurd.
Uit het onderzoek blijkt dat docenten in opleidingsscholen tevreden zijn over zowel hun opleiding zelf als de voorbereiding op het vak. De kwaliteit van de opleiding vinden ze prima. Ook hebben docenten in opleidingsscholen meer het gevoel bekwaam te zijn dan docenten van niet-opleidingsscholen. Daarnaast hebben ze meer leermogelijkheden, vinden ze zelf.
De conclusie van de onderzoekers luidt dan ook dat “docenten profiteren van een leeromgeving waarin de opleiding en de school samenwerken bij het opleiden van aanstaande docenten en het verder professionaliseren van beginnende docenten”.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids