ChatGPT gebruiken in het klaslokaal is een aanwinst voor leerlingen en leraren

In de klas wordt AI steeds vaker ingezet. Docenten gebruiken de tool voor toetsen, werkstukken of voor overhoringen. Als docent kan je hiertegen zijn, maar je kan de ontwikkeling ook omarmen. Leraar Nederlands Kevin van der Pol deed dit laatste. “Binnen scholen leeft AI steeds meer.” Dat meldt EenVandaag.

Kevin geeft Nederlandse les op het Lorentz Lyceum in Arnhem. In het begin moest ook hij niets van AI weten. Hij was bang dat je als leerling, en misschien ook als docent, niet meer genoeg zou leren. Daardoor zou je dan afhankelijk worden van AI.

Kunstmatige intelligentie 

Toen ChatGPT zijn intrede deed begon Kevin zich in AI te verdiepen. Hij raakte betrokken bij projecten om het onderwijs met kunstmatige intelligentie te verbeteren. Ook werkte hij mee aan het Nationaal Onderwijslab AI.

Gepersonaliseerd leren 

Het leerproces kan dankzij AI flink verbeterd worden. “Gepersonaliseerd leren kunnen we met AI verbeteren.” Volgens de docent zijn je zorgen verdwenen als je op een andere manier naar AI kijkt.

ChatGPT gebruiken tijdens leerproces 

Alles aan ChatGPT overlaten is nog niet mogelijk, maar het programma kan wel ter ondersteuning worden ingezet. “Je kan leerlingen leren hoe ze bijvoorbeeld ChatGPT kunnen gebruiken tijdens het leerproces. Daarmee kan je ook makkelijker variëren met werk- en leervormen.”

Leerlingen vragen bijvoorbeeld aan de chatbox ‘overhoor mij op deze manier’. Leerlingen kunnen op deze manier zelfstandiger worden met leren. In het klaslokaal ziet de docent dat leerlingen AI vooral inzetten als studiemaatje. Als ze een toets hebben, kijken ze op die manier of ze goed zijn voorbereid.

Werkdruk verlagen 

Niet alleen leerlingen hebben iets aan AI, ook docenten kunnen er goed gebruik van maken. Het verlagen van de werkdruk noemt Kevin als voorbeeld. “Je kan als docent je taken anders verdelen als je AI gaat toepassen bij geautomatiseerd nakijken.” Het lerarentekort zou volgens Kevin zelf opgelost kunnen worden met AI.

Goede begeleiding 

Kevin vindt het wel belangrijk dat er een goede begeleiding is voor het gebruik van AI. “Hoe je leerlingen begeleidt en welke middelen je inzet binnen het onderwijs moeten ervoor zorgen dat het de juiste kant opgaat. Leerlingen moeten niet gewoon overnemen wat ChatGPT zegt.”

Tijdens zijn lessen gebruikt Kevin AI om bij opdrachten creatiever te denken of andere invalshoeken te verzinnen. Als ik creatieve schrijfopdrachten moet verzinnen dan is de hulp van een chatbot best wel prettig, zo stelt Kevin.

Hoe kan je als docent ethisch verantwoord omgaan met AI tijdens de lessen? “Dat kan met het begeleiden van leerlingen en bij schoolopdrachten kunstmatige intelligentie op een andere manier gebruiken.”  Scholen moeten volgens Kevin wel met een AI-beleid komen. Docenten, schoolleiders en besturen weten door zo’n beleid waar ze op moeten letten bij het gebruik van AI.

Toekomst met AI 

Leerkrachten zitten met verschillende vraagstukken in hun hoofd omtrent AI. De belangrijkste vraag is hoe de leerlingen het beste voorbereid worden op een toekomst met AI. Het onderwijs moest snel een manier verzinnen omdat AI het onderwijs op zijn kop zet. Kevin ziet dat collega’s van andere scholen daar al mee bezig zijn. Als voorbeeld noemt hij een filosofieles. Leerlingen leggen daar ideeën voor aan een chatbot, maar pas nadat zij zelf de ideeën hadden bedacht.

AI tijdens de lessen ziet Kevin positief in. Op scholen leeft het volgens hem ook meer en eenieder gaat steeds verstandiger om met AI. “Het is een verrijking van wat docenten kunnen en wat we de leerlingen meegeven.”

Door: Nationale Onderwijsgids. /Femke van Arendonk