Leren rekenen met behulp van instructieclips of zelf het niveau van de toets kiezen: voorbeelden van vernieuwing, innovatie en verbetering van de onderwijspraktijk. Op de Onderzoeksparade tonen studenten van hogeschool Windesheim aan hoe zij via praktijkgericht onderzoek hieraan hun bijdrage leveren. Dit meldt Windesheim.
De Onderzoeksparade is een jaarlijks symposium met een feestelijke en dynamische opzet. Vergelijk het met een vakantiebeurs waarin bezoekers bij stands in gesprek gaan over onderzoek in plaats van reizen. Inspiratie, uitwisseling en kennisdeling staan centraal en de genomineerden voor de Paradeprijs presenteren niet alleen de highlights van hun onderzoek, maar bieden in rondetafelgesprekken ruimte aan onderwijsprofessionals om vragen te stellen.
De parade is een initiatief van de masters Educational Needs en Learning & Innovation om zowel studenten als geïnteresseerden uit het onderwijsveld een platform te bieden. Het presenteren van eigen onderzoek gaat op de Onderzoeksparade hand in hand met de gelegenheid zich op de hoogte te stellen van actuele (onderzoeks)ontwikkelingen.
Twee onderzoeken ontvangen de Paradeprijs. Er is een bedrag van 1.250 euro aan verbonden dat gebruikt kan worden voor een volgende (onderzoeks)stap in de onderwijspraktijk. De criteria zijn: een meerwaarde voor het werkveld door bruikbare, actuele of originele bijdragen te leveren aan opvattingen en verbeteringen.
De parade vindt plaats op 9 november 2016 op Windesheim en verwelkomt iedereen die op de hoogte wil blijven van ontwikkelingen in het (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs en mbo en hbo. Deelname is gratis. Aanmelden kan via www.windesheim.nl/onderzoeksparade.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids