De Nationale Denktank heeft tien oplossingen bedacht om het (hoger) beroepsonderwijs te verbeteren. Deze oplossingen zullen zij donderdag presenteren. Hardnekkige knelpunten in het beroepsonderwijs zijn volgens de Denktank: ongelijke kansen, blijven doorleren na de studie en financiële zelfredzaamheid. Dit meldt Algemeen Dagblad.
NOG
Nationale Denktank presenteert idee voor lerarentekort in mbo
-De Nationale Denktank probeerde dit jaar oplossingen te bedenken voor knelpunten in zowel het mbo als hbo. Het was de eerste keer dat de studenten van beide onderwijsniveau's hierbij werden ingezet. Volgens deelnemers gaan veel zaken in het mbo en hbo al heel goed. Juist problemen worden breed uitgemeten, maar voeren niet de boventoon.
'Hack je les' is één van de tien oplossingen die de Nationale Denktank dit jaar bedacht. Hierin wordt een slechte les stopgezet, ofwel gehackt, en bekijken studenten en docent samen hoe de les beter kan worden gemaakt. Dit wordt de volgende dag dan al ingezet.
Ook bedacht de Denktank een manier om het lerarentekort aan te pakken. Net afgestudeerde psychologen en pedagogen die geen werk kunnen vinden, kunnen worden omgeschoold tot mbo-docent, een beroep waar juist veel vraag naar is. Deze oplossing kan al rekenen op belangstelling van verschillende instanties, zoals het ROC van Amsterdam en de Amsterdamse Plus van ROC Top.
Elk jaar buigt de Nationale DenkTank zich over een maatschappelijke uitdaging. Ruim twintig excellente masterstudenten, pas afgestudeerden en promovendi met zeer uiteenlopende studieachtergrond gingen dit jaar problemen te lijf in het (hoger) beroepsonderwijs, samen met twintig mbo- en hbo-studenten.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids