Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) is vernieuwd. Voor de vernieuwing heeft SBB intensief samengewerkt met kenniscentra. Het nieuwe SBB zal voortbouwen op de kennis en kunde van jaren die hiermee vanuit de kenniscentra is overgekomen. Per 1 augustus is SBB van start gegaan met de uitvoering van drie wettelijke taken voor goed beroepsonderwijs en aansluiting op de praktijk. Dat meldt SBB.
Vanwege een bezuinigingsopdracht en behoefte aan minder bestuurlijke drukte hebben 17 kenniscentra de wettelijke taken aan SBB overgedragen. Vanuit de kenniscentra zijn ook 430 adviseurs praktijkleren bij SBB in dienst gekomen. Deze adviseurs gaan de leerbedrijven eenduidig op een nieuwe manier bedienen met een uitgebreider online dienstverleningspakket en een meer regionale aanpak.
De drie wettelijke taken waarmee SBB per 1 augustus mee aan de slag is gegaan, omvatten de beroepspraktijkvorming, kwalificeren en examineren en ontwikkelingen in de beroepen en arbeidsmarkt: arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie. Met de vernieuwde SBB is er nu één uitvoeringsorganisatie die alle 232.000 leerbedrijven erkent en één loket voor deze taken vormt.
Doordat één organisatie nu alle taken en bevoegdheden bundelt, wordt de aansluiting tussen onderwijs en het regionale bedrijfsleven meer gecoördineerd en effectief aangepakt. Mbo-scholen kunnen hierdoor beter inspelen op de ontwikkelingen binnen de regionale arbeidsmarkt en (aankomend) studenten goed adviseren over hun kansen op een baan. Sectorale kennis wordt geborgd doordat vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en onderwijs mandaat met hun achterban actief deelnemen binnen de nieuwe SBB. Tussen onderwijs en bedrijfsleven worden afspraken gemaakt over onder andere de kwalificatiestructuur en worden adviezen uitgebracht aan het bestuur van SBB.
© Nationale Onderwijsgids