Normal_bronvermelding_foto_jorrit_lousberg_bij_publicatie_verplicht_2

Om alle leerlingen in de klas een beurt te geven, moeten er nieuwe opties bedacht worden. Het opsteken van een vinger om antwoord te geven is wat veel docenten betreft niet meer van deze tijd. Alleen kinderen die assertief zijn steken altijd hun vinger op om iets te willen zeggen. Dat gaat ten koste van leerlingen die niet graag op de voorgrond staan. Dat meldt het AD.

Een van de nieuwe methoden die momenteel gebruikt wordt is het digitale namenrad. Op deze manier wordt er willekeurig een leerling uitgekozen om een beurt te krijgen. Kinderen zouden op deze manier alerter zijn, omdat iedereen de beurt kan krijgen.

Leerlingen die actief zijn en het antwoord weten, steken vaak meteen hun vinger op. Kinderen  die minder vooraan willen staan of het antwoord niet weten, worden daardoor minder betrokken bij de les. Uit onderzoek blijkt dat kinderen beter presteren als ze aandacht krijgen van hun meester of juf. Volgens hoogleraar onderwijs Jan van Tartwijk van de Universiteit Utrecht is het daarom een goede zaak dat er nieuwe mogelijkheden worden bedacht om iedereen actief te laten meedenken in de klas.

Vooral voor zwakkere leerlingen is het actief nadenken in de klas gunstig. Het zelfvertrouwen groeit als leerlingen zien als ze een zelfde antwoord hebben gegeven als iemand anders in de groep. Bovendien lijken de kinderen de ‘loterij’ voor een beurt als een leuk spel te zien. Op scholen waar dergelijke methodes gebruikt worden, is het enthousiasme bij zowel assertieve als minder assertieve leerlingen tot nu toe groot.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids