Het weekend staat alweer voor de deur en dat betekent dat we terugblikken op het nieuws van afgelopen week. Wat vonden jullie het meest interessant om te lezen in de derde week van 2019? Lees het hieronder in ons weekoverzicht:
NOG
Week 3: slimme springers, schurft en een kindersynode
-Wiskundedocent en poolspeler Erik Van Haren bedacht een lesmethode om wiskundige vraagstukken praktisch te maken: met Smartpool wordt de pooltafel ingezet om ingewikkelde wiskundesommen leuker en begrijpelijker te maken. Scholen zijn enthousiast.
In 2018 waren er negentien Leidse studentenhuizen besmet met schurft. Ondanks de voorlichtingscampagne ‘Mijd de mijt’ van de GGD is de schurftmijt nog niet onder controle. Of zoals een Leidse studente het verwoordt: “Schurftmijt hoort er bijna bij en is onderdeel van het leven geworden”.
Basisschool P.C. Hooftschool in Den Haag krijgt een zogenoemde Active Floor. Deze interactieve beweegvloer combineert bewegen, spelen en leren. De P.C. Hooftschool wil met deze aanvullende leermethode de motorische, sociale en cognitieve vaardigheden van alle leerlingen verder ontwikkelen.
Twaalf academici, die hun vaderland zijn ontvlucht door een bedreigende situatie, krijgen een eenjarige aanstelling om hun wetenschappelijke carrière voort te zetten in Nederland. De academici komen uit diverse landen zoals Syrië, Rusland, Armenië, Pakistan of Turkije. Wetenschappers die door oorlog of een andere bedreigende situatie hun thuisland hebben moeten ontvluchten lopen vaak tegen obstakels zoals taal of werkcultuur aan in de landen waar ze een veilig thuis vinden. Dit maakt het moeilijker voor ze om hun academische loopbaan voor te zetten. Met de pilot call ‘Vluchtelingen in de wetenschap’ wil NWO deze academici aansluiting bieden bij lopende Nederlandse onderzoeksprojecten. Het geeft hen ook de kans om actief kennis en kunde te delen.
Op woensdag 23 januari gaat de Kindersynode van start met de feestelijke première van de animatiefilm Sanne’s Synode in het Onderwijsmuseum. De Kindersynode is één van de projecten die georganiseerd wordt in het kader van het 400-jarig jubileum van de Synode van Dordrecht. Hoe denken kinderen over thema’s als identiteit, vrije wil en gastvrijheid? Over deze onderwerpen, die ook 400 jaar geleden tijdens de Dordtse Synode al speelden, discussiëren jonge Dordtenaren tussen de 8 en 12 jaar.
Ons onderwijs is gebaseerd op verkeerde ideeën. Hierdoor levert het geen creatieve nieuwsgierige mensen op, maar passieve reproduceerders van kennis. We hebben een homo educandus nodig: de mens als een zichzelf onderwijzend wezen. Maar het onderwijs levert geen mensen op die zichzelf onderwijzen, aldus de hoogleraar.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids