ROTTERDAM - De pilot met de nieuwe onderwijsaanpak 'Nominaal is normaal', die bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), heeft zeer goede resultaten opgeleverd.
De proef startte vorig collegejaar en moet eerstejaars meer activeren tot het halen van een nominaal studieresultaat (propedeuse in het eerste jaar). Dit werd gedaan door intensievere begeleiding, frequentere toetsen en minder herkansingen. Op deze manier hoeven tweedejaars zich niet meer te richten op het halen van eerstejaars vakken, wat de studieresultaten ten goede komt.
De resultaten van de pilot waren erg positief. Van de psychologiestudenten die alle studiepunten in het eerste jaar haalden, heeft 81 procent geen enkele bloktoets (theoretische kennis) herkanst. Bij de Pedagogische Wetenschappen lag dit percentage op 77 procent. Daarnaast blijkt dat studenten door het project meer inzet tonen voor hun studie, door een verhoogd aantal zelfstudie-uren.
Dit studiejaar is het project ook bij andere studies aan de EUR van start gegaan. De eerste resultaten hiervan worden rond het najaar verwacht. Deze resultaten zullen uitwijzen of de pilot omgezet zal worden in beleid.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem