Het ministerie van Onderwijs subsidieert twee projecten van de Universiteit Twente (UT) op het gebied van open en online onderwijs met een bedrag van ruim 100.000 euro. De twee projecten zijn 'Flipping research methods education' van projectleider Henk van der Kolk en 'Sketchlab' van projectleider Pepijn van Passel. Dat meldt Universiteit Twente.
Binnen de stimuleringsregeling Open en online onderwijs subsidieert de overheid projecten die onderzoeken op welke manier open en online onderwijs kan bijdragen aan onderwijs op maat, het verbeteren van de kwaliteit, de toegankelijkheid en de doelmatigheid van het hoger onderwijs en het verhogen van het studiesucces. Het materiaal en de kennis die ontwikkeld wordt binnen de projecten dienen online en gratis beschikbaar te komen.
Het project Flipping research methods education krijgt een subsidie van ruim 60.000 euro. Binnen dit project worden in totaal zestig korte Engelstalige video’s opgenomen voor het methoden- en techniekenonderwijs bestemd voor sociaal wetenschappelijk onderzoek. De filmpjes, in combinatie met interactieve werkcolleges en thuiswerkopdrachten, moeten reguliere hoorcolleges vervangen. Belangrijke voordelen zijn dat docenten niet meerdere keren per jaar dezelfde colleges hoeven te verzorgen, studenten eenvoudiger onderdelen kunnen herhalen of opfrissen en dat studenten eenvoudiger op andere momenten kunnen instromen en onderwijs in hun eigen tempo kunnen volgen.
Volgens projectleider Henk van der Kolk is dit voor de huidige generatie studenten een betere manier om belangrijke basisvaardigheden als methoden en technieken voor onderzoek onder de knie te krijgen. De video’s worden in eerste instantie gebruikt voor de opleidingen EPA en IBA, en bij succes kunnen ze ook voor andere opleidingen van de UT en daarbuiten worden ingezet.
Het project Sketchlab krijgt een subsidie van bijna 50.000 euro. Binnen dit project wil projectleider Pepijn van Passel een digitaal platform ontwikkelen waarmee (in eerste instantie) studenten Industrial Design en Creative Technology hun schetsvaardigheden kunnen verbeteren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het platform voor iedereen te gebruiken is, zowel door particulieren, bedrijven, studenten van andere studies en door andere onderwijsinstellingen.
© Nationale Onderwijsgids