Logo_scriptieprijs_volkskrant_iisg_logo

Marlisa den Hartog, student Universiteit Leiden, won op 7 december 2016 de Volkskrant-IISG Scriptieprijs voor Geschiedenis voor haar scriptie 'The Pleasure that is taken in bed', waarin zij de wereld van seksuele verlangens, daden en identiteit in Italië in de late Middeleeuwen tot leven bracht. Den Hartog studeerde Middeleeuwse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Dat meldt Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.

Den Hartog heeft voor haar onderzoek vijf zeer verschillende literaire genres geanalyseerd en vergeleken. Uit het juryraport: “Marlisa’s rijke duidingen, vol theoretische dwarsverbanden, prachtcitaten en exotische synoniemen, zorgen ervoor dat een wereld die anders onder de lakens verborgen zou blijven in het volle daglicht komt te staan. Met haar scriptie zet ze hiermee een volgende stap in het historiografische debat, door te laten zien dat en hoe seksuele identiteit in de Middeleeuwen veranderde. Het brengt daarmee het debat over de tijdgebondenheid dan wel de tijdloosheid van seksuele identiteit naar een ander niveau. Foucault zou er wakker van hebben gelegen.”

De tweede prijs was voor Sebas Rümke voor zijn scriptie 'Our country’s Global History. Chinese perspectives of Global History in the Age of China’s Globalization'. Rümke volgde de Research master geschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam). De derde prijs was gedeeld. Deze ging naar Patty Huijbers voor haar scriptie 'Slavernij in herinnering gebracht: De ontwikkeling van de herdenking van de slavernij binnen de Nederlandse herinneringscultuur 1863-2013'. Zij volgde de Master modern history and international relations aan de Rijksuniversiteit Groningen. En Tessa Pijnakker voor haar werk 'True African History? The creation of an African perspective in the General History of Africa'. Pijnakker volgde de Master geschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

De Volkskant en het IISG riepen de prijs in 2010 in het leven om jong talent onder masterstudenten te stimuleren en het grote publiek kennis laten maken met vernieuwende inzichten die masterscripties vaak opleveren.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids