Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) hebben een gezamenlijke agenda gepresenteerd aan minister Bussemaker, waarin vijf kernambities staan. Deze kernambities moeten worden uitgewerkt in concrete maatregelen en in nauwe samenspraak met studenten en docenten. Dit meldt de LSVb.
NOG
Concretisering Agenda Hoger Onderwijs in samenspraak met student en docent
-Intensiever en kleinschaliger onderwijs met meer docenten, verdere professionalisering van docenten, meer begeleiding van studenten, aandacht voor talentontwikkeling en het realiseren van moderne onderwijsfaciliteiten. Dat moeten de vijf investeringsdoelen zijn van het geld dat vanaf 2018 beschikbaar komt door de invoering van het Studievoorschot.
De partijen benadrukken het belang van hoger onderwijs van wereldformaat en het recht voor elke student op gelijke kansen. “Studenten verdienen het om beter ondersteund en begeleid worden tijdens hun studie. Zo kunnen bijvoorbeeld ook studenten die van huis uit minder gestimuleerd worden, hun opleiding succesvol voltooien”, aldus LSVb-voorzitter Jarmo Berkhout.
Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, onderschrijft dit: ”Persoonlijk contact, het gevoel van ergens bij horen en betrokken zijn bij de opleiding, zijn allesbepalend voor het welbevinden van een student en de mate van studiesucces. Hogescholen zetten in op maximale begeleiding, vooral bij studiekeuze en tijdens het eerste jaar.”
VSNU-voorzitter Karl Dittrich: “De juiste feedback geven en intensief begeleiden, dat is de kern van lesgeven. Wij zetten daarnaast in op meer docenten per student, en op verdere professionalisering van docenten. De eerste stap hierin is dat wij meer waardering voor de werkzaamheden van docenten aan de dag leggen door meer belang te hechten aan hun onderwijsprestaties.”
Tot slot is het van belang dat er gesproken wordt over de inhoud van kwaliteit van het onderwijs. Dat gesprek moet plaatsvinden tussen studenten, docenten en bestuurders.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids