De Scriptieprijs leesbevordering is een gezamenlijk initiatief van Stichting Lezen (Nederland) en Iedereen Leest (Vlaanderen) om onderzoek naar leesbevordering te stimuleren. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt. Scripties uit de academiejaren 2022-2023 en 2023-2024 dingen mee naar de prijs. Insturen kan tot 30 september 2024. Dat meldt Stichting Lezen.
Enkel scripties voor het behalen van een Master aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit of hogeschool in de academiejaren 2022-2023 en 2023-2024 komen in aanmerking. De Scriptieprijs Leesbevordering wordt uitgereikt aan de beste afstudeerscriptie binnen het domein van leesbevordering. Hieronder vallen onderzoeksthema’s zoals leescultuur, leesgedrag, leesmotivatie, lezersprofielen en good practices binnen leesbevordering. Een onafhankelijke jury beoordeelt de scripties op verschillende criteria zoals wetenschappelijke kwaliteit en relevantie. Alle informatie over de voorwaarden vind je terug in het online reglement.
Digitaal versturen
Scripties kunnen digitaal worden ingezonden via Jette van den Eijnden voor Nederland en Simon Bequoye voor Vlaanderen. Voeg hierbij een ingevuld deelnameformulier toe en een kopie met de score van je scriptie. Je scriptie insturen kan tot 30 september 2024.
De Scriptieprijs Leesbevordering wordt tweejaarlijks georganiseerd. Ten laatste begin 2025 wordt de laureaat van de Scriptieprijs Leesbevordering bekendgemaakt. Studenten krijgen na inzending een ontvangstbevestiging. Indien ze genomineerd worden voor de prijs, worden ze daarvan in het najaar van 2024 op de hoogte gebracht.
Visuele romans
De winnaar van de editie 2020-2022 deed onderzoek naar visuele romans: digitale verhalen die je leest op een spelcomputer of smartphone. In haar scriptie onderzocht Marie Buesink hoe de aanwezigheid van beeld, geluid en interactie in visuele romans de leeservaring kleurt.
"Je wordt enorm in het verhaal getrokken omdat je in 3D omgevingsgeluid hoort, er is achtergrondmuziek, je hoort mensen tegen je praten en je wordt aangemoedigd om jezelf te projecteren op de hoofdpersoon", vertelt Buesink in een interview. "Het spel is ervoor gemaakt om het zo immersief mogelijk te maken." Ze denkt dan ook dat visuele romans in het bijzonder relevant kunnen zijn voor kinderen en jongeren die weinig lezen of hier moeite mee hebben. "De hulpmiddelen in de vorm van beeld en geluid die helpen te snappen wat er wordt verteld, maken lezen toegankelijker." Mede door het originele onderwerp en de boeiende conclusie kende een onafhankelijke jury uit verschillende onderzoeksinstellingen de prijs toe aan deze scriptie.
Toekomstig onderzoek rond leesbevordering
De Scriptieprijs Leesbevordering reikte voor het eerst een prijs uit in 2004. De winnaars en genomineerden van eerdere edities staan samen in een handig overzicht, dat ook inspiratie biedt voor toekomstig onderzoek rond leesbevordering.
Door: Nationale Onderwijsgids