Universiteit Twente heeft onderwijs anders aangepakt vanwege coronapandemie

Vijf jaar geleden brak de coronapandemie uit in Nederland. We moesten anderhalve meter afstand houden van elkaar, mondkapjes dragen, geen handen meer schudden en uiteindelijk kwamen er vaccinaties. De Universiteit Twente (UT) heeft niets van dit alles aan het huidige onderwijs toegevoegd. Toch gebruikt de universiteit nog wel iets dat is overgebleven uit de coronapandemie. Dat meldt Oost.

Herbert Wormeester is docent en opleidingsdirecteur Advanced Technology aan de UT. “Studenten zijn visueler ingesteld. We doen nu meer met video dan voor de coronapandemie.”

Professionele video's opnemen 

De universiteit kan op een professionele manier video’s opnemen. De opleidingsdirecteur legt uit dat dit allemaal is ontstaan tijdens de coronapandemie. Er worden video’s opgenomen achter een glazen wand, voor een green screen en in een echte studio.

Thuisonderwijs 

Scholen en universiteiten sloten vijf jaar geleden hun deuren vanwege de coronapandemie. Digitaal lesgeven werd het ‘nieuwe normaal’, al ging dat in het begin niet van een leien dakje en zag het er niet overal even professioneel uit.

Docenten en het videoteam van de UT maken nu de video’s voor de studenten. Docent Wormeester weet dat het beeld en het geluid beiden goed moeten zijn. “Het mag niet afleiden van de inhoud.”

Hoorcolleges en videocolleges 

De hoorcolleges bestaan ook nog steeds en zijn niet overgenomen door videocolleges. “Fysieke lessen hebben een sociaal element, en dat moet ook zo blijven. Als studenten een bepaald onderdeel niet begrijpen, kunnen ze de video’s gebruiken voor extra informatie.”

De universiteit ziet dat de nieuwe studenten niet snel een boek openslaan om nog eens extra informatie tot zich te nemen. De studenten kijken eerder naar video’s op YouTube. Maar volgens Wormeester wordt niet alles behandeld in die video’s en daarom is het belangrijk dat de universiteit dit zelf aanbiedt.

Kiezen tussen een hoorcollege of een uitlegvideo wil Wormeester niet. Een student onthoudt van een hoorcollege maar 20 procent. Het overige gedeelte moet je op een andere manier in je opnemen. “Sommige studenten zeggen dat ze de video’s sneller afspelen dan dat de bedoeling is. Dat maakt mij niet uit, zolang ze er maar van leren.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk