Als excellente leerlingen zelf kunnen kiezen of ze lessen overslaan om zelfstandig te werken aan hun zelfgekozen project, dan doen ze het beter op de middelbare school dan leerlingen die deze keus niet krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van promovendus Ferry Haan van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Dit meldt UvA.
NOG
'Excellente leerlingen presteren beter als ze kunnen kiezen om lessen over te slaan'
-Haan onderzocht het excellentiebeleid van een gymnasium, waarbij leerlingen licht gecoacht worden door zelfgekozen docenten. Ze mogen ook zelf kiezen of en wanneer ze welke lessen overslaan om aan hun project te werken. Doordat leerlingen die vrijheid werd gegeven, behaalden ze hogere cijfers op de middelbare school dan vergelijkbare leerlingen die die keuze niet hadden.
Haan trekt de resultaten van dit excellentiebeleid nog verder door: leerlingen kiezen door het excellentiebeleid vaker voor natuur en techniek als eindexamenprofiel. Dit is voornamelijk bij meisjes het geval. Ook wordt door deze leerlingen na de middelbare school sneller gekozen voor ‘ambitieuzere studies’, waardoor het startsalaris wanneer zij voor het eerst de arbeidsmarkt betreden gemiddeld 9 procent hoger ligt.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids