Zangeres MEAU geeft uitleg over online shaming op eigen middelbare school

Zangeres MEAU keerde gisteren terug in de schoolbanken van haar middelbare school in Weesp. Ze bracht een bezoek aan het Vechtstede College om scholieren bewust te maken van de gevolgen van online shaming en het ongewenst doorsturen van andermans intieme beelden. Sinds MEAU het nummer ‘Stukje van Mij’ heeft uitgebracht heeft zij, samen met initiatiefnemer KPN, al meer dan 60 scholen geïnspireerd om voorlichting te geven over online shaming. Dat meldt KPN. 

Meau en ‘Stukje van Mij’ brachten veel teweeg en hebben de Nederlandse samenleving anders doen aankijken tegen online shaming en in het bijzonder het ongewenst doorsturen van andermans intieme beelden. “Met Stukje van Mij willen we vooral ‘victim blaming’ tegengaan en een probleem bespreekbaar maken waar ieder half jaar zo’n 33.000 jongeren slachtoffer van zijn", vertelt MEAU. “Ik ben enorm trots  dat we samen met KPN zoveel mensen hebben geraakt en bewogen om beter met elkaar om te gaan.”

Voorlichtingslessen over online shaming 

Om dit belangrijke thema verder op de kaart te zetten, biedt KPN dit jaar ruim 60 voorlichtingslessen over online shaming aan voor Nederlandse middelbare scholen. De lessen worden gegeven door ervaringsdeskundige Francien Regelink en zijn kosteloos voor de deelnemende scholen. Vandaag stond Francien naast MEAU op het Vechtstede college voor bijna 300 leerlingen uit het derde jaar en gaven ze samen het spreekwoordelijke stokje in de strijd tegen online shaming door, met de belangrijke boodschap: denk na voordat je doorstuurt.

Informatie en praktische tips 

Jongeren die de les niet aangeboden krijgen via hun school kunnen voor meer informatie en praktische tips terecht op www.wtfff.nl. Speciaal voor ouders die meer over online shaming willen weten en willen leren hoe ze dit onderwerp met hun kind(eren) kunnen bespreken, organiseert KPN, samen met Fonds Slachtofferhulp, Soa Aids Rutgers en Helpwanted, digitale ouderavonden. Deze live webinars vinden plaats op 9 en 17 september. Aanmelden kan nog via overons.kpn/ouderavond

‘Stukje van Mij’ is een initiatief van MEAU en KPN en wordt ondersteund door Stichting Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland. Stukje van Mij ging binnen drie weken viral: de bijbehorende video werd meer dan 33 miljoen keer bekeken, de hit stond 16 weken lang in de top 50 en heeft op Spotify maar liefst 15 miljoen streams behaald waarvoor MEAU in juli een gouden plaat heeft ontvangen. De campagne bracht een maatschappelijke discussie op gang waarmee het thema online shaming uit de taboesfeer werd gebracht, en resulteerde in vragen en actie in de Tweede Kamer. In antwoord op dit succes hebben MEAU en KPN het nummer ook in het Engels uitgebracht: ‘Piece of my Soul’.

Door: Nationale Onderwijsgids