Pilot Kurzweil en Cito Eindtoets 2012
Voor leerlingen met dyslexie is het maken van een toets of examen extra stressvol. Ze
worden geconfronteerd met hun leerhandicap die lezen, schrijven en studeren moeilijk
maakt. Tijdverlenging bij een toets vangt een deel van hun probleem op, maar is niet de
oplossing. Lange teksten, het begrijpen van de boodschap, het goed lezen van een multiple
choice en het invullen van de juiste antwoorden vergen veel energie van een leerling met
dyslexie.
Door samenwerking van Cito en Lexima kunnen dit jaar een aantal leerlingen met dyslexie
de Cito Eindtoets 2012 met behulp van Kurzweil maken. Cito levert voor deze pilot de
Eindtoets aan als KES bestand. Dit is het bestandsformaat dat door het softwareprogramma
Kurzweil 3000 wordt gelezen. Het programma leest zowel de teksten als de vragen voor
conform de gesproken versie voor dyslectische leerlingen van de Eindtoets 2012. Op het
scherm wordt de voorgelezen tekst met een tweekleurige markering aangegeven, zodat de
leerling het voorlezen kan volgen. De aandacht van de leerling is nu meer gericht op het
begrijpen van de tekst of de vraag en niet alleen op het lezen van de tekst. Bij het
beantwoorden gebruikt de leerling, net als de andere leerlingen, het papieren antwoordblad.
Door een koptelefoon of oortje te gebruiken kan de leerling de Cito Eindtoets ook gewoon in
de klas maken, net als de andere leerlingen.
Naar verwachting doen ongeveer 50 leerlingen mee aan deze pilot. De pilot stelt de
leerlingen met dyslexie in staat om ook bij de Cito Eindtoets te laten zien wat ze
daadwerkelijk in hun mars hebben. De verwachting is dat deze leerlingen met minder stress
en meer zelfvertrouwen aan de Cito Eindtoets beginnen.
Ter afsluiting van de pilot leggen leerlingen en leerkrachten hun ervaringen vast aan de
hand van vragenlijsten.
Voor meer informatie:
Ria Janssen, Lexima, telefoon: 033-432 44 52, ria.janssen@lexima.nl
Riny Mayer, Cito, telefoon 026-352 11 11, eindtoets@cito.nl
Nationale Onderwijsgids