DEN HAAG - Voor scholen binnen justitiële jeugdinrichtingen (JJI's) en JeugdzorgPlus-voorzieningen is het lastig om relevante informatie over de instromende jongeren te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Het blijkt dat het scholen veel moeite kost om informatie te krijgen van de vorige school die de jongere bezocht en dat er grote verschillen zijn in de aard, omvang en kwaliteit van de geleverde informatie. Scholen geven aan dat zij vooral informatie nodig hebben over de behoefte van de jongeren aan praktisch of theoretisch onderwijs, hun onderwijsniveau en ontwikkelingsperspectief.
Onderwijs aan leerplichtige cliënten in JJI's en JeugdzorgPlus voorzieningen wordt verzorgd door scholen voor voortgezet speciaal onderwijs voor jongeren met ernstige gedrags- of psychiatrische problemen.
© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink