Ik schrijf dit op het moment dat schaatser Nils van der Poel op de Olympische Spelen goud op goud behaalt en zijn eigenzinnige voorbereiding openbaart aan de wereld. Ook in dit nummer van Lezen is trainen een rode draad; het trainen van lezers.
Experts en ervaringsdeskundigen spreken over de vraag hoe effectief leesonderwijs werkt. Zij komen aan het woord over rijke teksten en hoe je deze in het onderwijs bij alle vakken kunt inzetten. Waar het om gaat: nieuwsgierig zijn en in de les betekenisvolle teksten laten lezen en voorlezen. Teksten die aansluiten bij de lesstof én bij de persoonlijke belangstelling van leerlingen die soms weinig leesmotivatie hebben. Teksten die met verbeelding en mooie woorden interessante en soms onbekende werelden beschrijven, waardoor leerlingen de wereld kunnen verkennen en beter begrijpen wie ze zijn.
‘Om taal te geven aan wat er om hen heen gebeurt, helpt het teksten te lezen van anderen die op deze wereld reflecteren,’ merkt Jeroen Dera op. En Abdelhamid Idrissi noemt verhalen ‘brandstof voor hun brein’. Om die brandstof beschikbaar te maken, vindt u in dit nummer volop titels en verwijzingen naar informatiebronnen, zoals de online collectie rijke teksten waaraan wordt gewerkt. Op ons congres Lezen Centraal wordt deze collectie gepresenteerd.
Ook is er de nieuwe website lezeninhetpo.nl, die in het kader van het Leesoffensief in april wordt gelanceerd. Een website waar informatie over motiverend leesonderwijs en leesbevordering op een samenhangende, overzichtelijke én praktijkgerichte manier is samengebracht. De leerkracht als motivator staat centraal in de nieuwe Leescoalitie-campagne voor en door leraren: ‘Springlezend’. Op de bijbehorende website springlezend.nl vindt u straks beproefde en vernieuwende inzichten voor en door leesbevorderende leraren.
Het is duidelijk dat er urgentie is, maar ook dat het Leesoffensief vorm krijgt, van Groningen en Friesland tot Brabant en Zeeland, én bij het ministerie van OCW in Den Haag. Laten we samen het Leesoffensief tot een succes maken! Dan halen heel veel kinderen goud.
Deze column is eerder verschenen in Lezen #1 (2022), gratis te lezen via lezen.nl. Lezen is het tijdschrift over leesbevordering en literatuureducatie voor professionals die het leesbevorderingswerk dagelijks in de praktijk vormgeven, in de kinderopvang, op school, in de boekhandel en Bibliotheek. Meld u nu aan voor een gratis abonnement op Lezen via lezen.nl[IB1] .
Op de hoogte blijven van de laatste onderzoeken en publicaties van Stichting Lezen? Meld u zich dan hier aan voor de nieuwsbrief van Stichting Lezen[IB2] .
[IB1]Linken naar https://www.lezen.nl/publicaties/tijdschrift-lezen/abonneren-tijdschrift-lezen/
[IB2]Linken naar https://www.lezen.nl/inschrijven-nieuwsbrief/