Normal_ict__2_

De hardware, software en het netwerk vormen de levensaders van elk bedrijf. Als die uitvallen of verstopt raken stopt alles. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat pc’s, servers, printers, software en netwerken soepel blijven werken en dat als er problemen ontstaan of storingen optreden deze snel en adequaat opgelost worden. Dat valt onder de verantwoordelijkheid van een netwerkbeheerder. Hij of zij zorgt dat medewerkers zorgeloos kunnen blijven werken. Op kantoor, onderweg en vanuit huis. Een goede netwerkbeheerder installeert, onderhoudt, repareert en houdt hackers en virussen buiten de deur. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor collega’s en directieleden. Meestal is de netwerkbeheerder ook verantwoordelijk voor het maken van back-ups en de optimale werking van telefoons. Iedere organisatie en instelling heeft een netwerkbeheerder nodig dus er zijn veel netwerkbeheerder vacatures waar je op kunt solliciteren. Bekijk deze website maar eens. In dit artikel vertellen we je wat je nodig hebt om netwerkbeheerder te worden. 

Ideaal voor mbo’ers

Wanneer je de opleiding netwerkbeheerder 4 op mbo-niveau hebt afgerond kun je al netwerkbeheerder worden. Datzelfde geldt voor relevante ICT-opleidingen op hbo of wo-niveau. Denk bijvoorbeeld aan de richtingen informatica, ICT-beheer en netwerkbeheer. 

In dienst of gedetacheerd 

Natuurlijk kun je gaan voor een vaste baan als netwerkbeheerder bij een bedrijf waar je graag wil werken. Maar het is ook heel gebruikelijk om je te laten detacheren bij steeds een ander bedrijf. Meestal werk je in een team waar verschillende ICT-specialisten samenwerken om het netwerk draaiende te houden. Veel mensen kiezen voor een detacheringsbureau omdat ze dan in veel verschillende bedrijven en met verschillende mensen werken. 
 

Kennis en kunde

Het is een pré als je een zeer brede kennis hebt van netwerken, hardware, software en dat je altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in de ICT. Het helpt ook als je makkelijk met andere mensen kunt communiceren en bepaalde kennis in gewone mensentaal kunt overbrengen aan collega’s. Vaak word je gevraagd om nieuwe systemen of bepaalde updates te presenteren aan medewerkers die er dagelijks mee moeten werken. Dat betekent ook dat ze de oren van je hoofd vragen en dat je soms tien keer hetzelfde moet uitleggen. Het is dus belangrijk dat je geduld hebt en sociaal vaardig bent. Ook de directie van een bedrijf wil graag van je weten hoe het rendement en de gebruiksvriendelijkheid omhoog kan. Het kan gebeuren dat daarvoor een fikse investering in hard- en software nodig is. In dat geval zal je de directie van een bedrijf moeten overtuigen van de noodzaak door een kosten/batenanalyse te maken.