Normal_4159

Het Ministerie van OCW heeft in het kader van het programma Onderwijs Bewijs een prijs toegekend aan het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc), verbonden aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

Het Etoc schreef een onderzoeksvoorstel op het thema: Gedragsproblemen en pesten. Uit in totaal 74 onderzoeksvoorstellen zijn door het Ministerie 19 projecten gehonoreerd, waaronder ook het Etoc-project Boekenmaatjes. Hiervoor ontvangt het Etoc een bedrag van bijna 1 miljoen euro.

Onderzoekers van het Etoc starten op 88 scholen in Nederland het project Boekenmaatjes. Dit project onderzoekt het effect van het voorlezen en bespreken van boeken met sociaal-emotionele thema's op de sociaal-emotionele competenties en het pestgedrag van kinderen in de groepen 1-2 en 7 in het basisonderwijs.

Kinderen in groep 7 lezen wekelijks voor uit een prentenboek met een sociaal-emotioneel thema (bv. jaloezie of blijdschap) aan kinderen uit groep 1-2. Het project heeft twee primaire doelen: (a) het bevorderen van de sociaal-emotionele competentie van kinderen uit de groepen 1-2 en 7; (b) het verminderen van pestgedrag onder leerlingen. Een bijkomend doel is het bevorderen van het leesplezier van de kinderen uit groep 1- 2 en groep 7.

Achtentachtig scholen zullen deelnemen aan dit project waarbij de helft de interventie zal ondergaan en de andere helft niet. De voorleessessies duren een halfuur en vinden gedurende één schooljaar plaats. Kinderen uit groep 7 worden via een DVD getraind in het voorlezen en het bespreken van de boeken met de kleuters.

Voorafgaand, tijdens, en na afloop van de interventie zullen de sociaal-emotionele competentie, pestgedrag, taalvaardigheid en het leesplezier van kinderen worden gemeten via vragenlijsten en toetsen.

In dit project zijn de kinderen uit groep 7 verantwoordelijk voor het verloop van de voorleessessie. In deze rol zullen ze sociaal-competent gedrag moeten laten zien. Participatie in een verantwoordelijke rol vraagt om zelfsturende, communicatieve en samenwerkingsvaardigheden.

Alle kinderen, en dus ook (potentiële) pesters en slachtoffers, doen in hun rol van voorlezer ervaring op met een ander sociaal patroon dat tot een verrijking van hun handelingrepertoire kan leiden waardoor gedragsproblemen verminderen. De onderzoekers verwachten dan ook dat het schoolklimaat zal verbeteren en pestgedrag onder kinderen zal verminderen door Boekenmaatjes.