In de eerste week van de zomervakantie hebben 29 kinderen uit groep 6 en 7 van verschillende basisscholen in Zuid-Holland deelgenomen aan de Summerschool Junior. Gedurende deze week kregen de kinderen elke dag een teaser over het programma van de volgende dag, waarbij vragen als "Hoe kan een pil ervoor zorgen dat je geen pijn meer hebt?" en "Wat is de overeenkomst tussen een ijsvogel en een hogesnelheidstrein?" werden behandeld. Dit item is een aangepaste overname van een nieuwsbericht van de Universiteit Leiden.
Judith Varkevisser, gedragsbioloog aan de Universiteit Leiden, opende de summerschool met een kindercollege over de verschillen tussen mensentaal en dierentaal. Door middel van observatieonderzoek en filmpjes, zoals een aap en een baby die dezelfde opvoeding krijgen, werd onderzocht of dieren kunnen leren praten. De kinderen bleken goed op de hoogte van Charles Darwin en zijn evolutietheorie.
Daarna leerden de kinderen over perspectiefgericht onderwijs. Met behulp van verschillende "brillen" leerden ze op diverse manieren naar onderwerpen te kijken. Ze eindigden de dag met een posterpresentatie over de perspectieven die bij hen pasten.
De reis van een geneesmiddel door het menselijk lichaam
De volgende dag ging over farmacokinetiek: de route die een geneesmiddel aflegt in het menselijk lichaam. Jeroen van Smeden, Adam Cohen en Robin Geever van het Centre for Human Drug Research (CHDR) gaven een minicollege hierover. De kinderen deden proefjes, tekenden de reis van een pil en presenteerden hun bevindingen. Tijdens de eindquiz wist een van de kinderen zelfs precies uit te leggen hoe antibiotica werd ontdekt door Alexander Fleming.
Op zoek naar voorwerpen in het Rijksmuseum van Oudheden
In het Rijksmuseum van Oudheden leerden de kinderen over Romeinse voorwerpen. Ze moesten in groepjes een onbekend voorwerp opzoeken in het museum en uitvinden waarvoor het diende. Na het verzamelen van informatie presenteerden ze hun bevindingen aan de begeleiders.
Biomimicry
Thal Jonas gaf een interactief college over biomimicry in de Hortus Botanicus. Hij liet zien hoe de natuur ons kan inspireren bij het ontwerpen van nieuwe technologieën, zoals zwemflippers en klittenband. De kinderen leerden hoe de vorm van de snavel van een ijsvogel werd gebruikt om hogesnelheidstreinen stiller te maken.
DNA maken met kiwi
De Leidse Biologen Club begeleidde de kinderen bij het isoleren van DNA uit een kiwi. Dit proces vereiste geduld, maar uiteindelijk slaagden de meeste kinderen erin om DNA te isoleren en mee naar huis te nemen in een buisje.
Onduidelijkheid van wetten en onderzoek bij rechten
Bart Schermer, hoogleraar Recht en digitale Technologie, behandelde strafrecht en de juridische aspecten van digitale eigendommen. Hij besprak het Runescape-arrest om aan te tonen dat digitale voorwerpen ook als eigendom worden beschouwd. Na het college beantwoordde hij vele vragen van de kinderen, variërend van zijn favoriete computerspel tot de namen van zijn katten.
Afsluiting en certificaten
De week werd feestelijk afgesloten met de uitreiking van certificaten aan de kinderen. Bij de uitreiking werd over ieder kind iets bijzonders vermeld. De groep werd geprezen om hun nieuwsgierigheid en enthousiasme, en de organisatie hoopt volgend jaar weer veel aanmeldingen te ontvangen.
Meer informatie over de Summerschool Junior en aanmelden vind je hier.
Foto: Universiteit Leiden
Bron: ICLON Universiteit Leiden
Door: Fleur Zomer / Nationale Onderwijsgids