UTRECHT - ‘Educational and Learning Sciences' wordt een apart stimuleringsgebied van de Universiteit Utrecht, voor onderzoek naar onderwijs en didactiek. Onderzoekers uit diverse faculteiten participeren in het onderzoeksgebied, dat wordt gecoördineerd vanuit de faculteit Sociale Wetenschappen onder leiding van prof. dr. Paul Leseman.
In het stimuleringsgebied Educational and Learning Sciences werken onderzoekers samen aan innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende disciplines: psychologie, pedagogiek, onderwijskunde, neurocognitie, linguïstiek, sociologie, bètadidactiek, economie, recht en bestuur.
Met het onderzoek wordt een bijdrage geleverd aan een betere kwaliteit van opvoeding, onderwijs en leren in alle levensfasen, van de baby- en peutertijd tot ver in de volwassenheid.
Het onderzoek binnen Educational and Learning Sciences zal zich concentreren op de volgende hoofdthema's:
- Cognitieve en affectieve fundamenten van onderwijs en leren;
- Taalontwikkeling en taalonderwijs;
- Nieuwsgierigheid in wiskunde-, wetenschap- en techniekonderwijs;
- Ontwikkeling van professionele expertise;
- Sociale en culturele dynamiek van leergemeenschappen.
De middelen die voor Educational and Learning Sciences beschikbaar komen, worden gebruikt voor drie soorten activiteiten: stimulering van multidisciplinair onderzoek van jonge talentvolle wetenschappers, ondersteuning bij het indienen van grote internationale onderzoeksaanvragen en bevordering van conferenties en seminars rond het thema Educatie.
© Nationale Onderwijsgids