AMSTERDAM - Na een verbouwing van meer dan tien jaar heropent het Rijksmuseum in 2013 zijn deuren met de ambitie om structureel 1,5 miljoen bezoekers per jaar te trekken. Om meer binding te krijgen met haar doelgroepen en deze bezoekers blijvend bij het museum te betrekken, ontwikkelt het Rijksmuseum een nieuwe bezoekersstrategie.
Via een samenwerking met Roland Berger Strategy Consultants roept het museum creatieve topstudenten op om mee te denken. Het internationale strategisch adviesbureau start morgen dit vernieuwende project waarin als eerste stap studenten worden opgeroepen om, via het crowdsourcingplatform Battle of Concepts, innovatieve concepten aan te dragen voor het aantrekken van meer bezoekers.
Met de ambitie om na heropening structureel minimaal 1,5 miljoen bezoekers per jaar te genereren, stelt het Rijksmuseum zichzelf de uitdaging om aanzienlijk meer bezoekers te trekken dan voor de verbouwing.
"Door samen te werken met een partij als Roland Berger, denken we een belangrijke slag te kunnen slaan. Bovendien is de aanpak waarbij studenten actief worden betrokken in lijn met de historie van ons museum. Het Rijksmuseum is immers altijd een inspiratiebron voor (kunst)studenten geweest." aldus Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum.
Innovatieve drieluik
Om tot een implementeerbaar advies te komen, start Roland Berger vandaag met een innovatieve drieluik. Als eerste worden studenten via het platform Battle of Concepts opgeroepen om een innovatief concept te bedenken over hoe het Rijksmuseum blijvend een brede bezoekersgroep aan het museum kan binden.
De winnende concepten worden vervolgens tijdens een Business Course met studenten per doelgroep verder uitgewerkt. Als derde en laatste stap zal Roland Berger alle verzamelde input samenvoegen en verdiepen om tot een integraal advies te komen.
Kijk voor deelname aan het project op de website van Battle for Concepts.
© Nationale Onderwijsgids