AMSTERDAM - Dat het onderwijs en met name het leraarschap geen goede naam heeft is bekend. Dat is aan het veranderen schrijft ScienceGuide-student 2011 Simon Verwer, docent Filosofie en Frans aan het Teylingen College, op de website van ScienceGuide.
Volgens Verwer moet er een brug worden geslagen tussen het onderwijs en het bedrijfsleven aan de hand van bijvoorbeeld het OCW-traject "Eerst de Klas". In Amerika en Groot-Brittannië zijn zulke projecten een groot succes. De primaire inzet van deze projecten is een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs.
"Jonge academici vinden vrijwel allemaal goed onderwijs belangrijk. Veel hebben ook ideeën om het onderwijs te veranderen, maar vraag je ze een bijdrage te leveren, dan haken ze vaak af. Reden voor dat afhaken is dat de carrièreperspectieven in het onderwijs beperkend werken en het een onomkeerbare keuze is", aldus Verwer.
De vergrijzing in de komende jaren is een groot probleem, maar ook een uitdaging. Verwer merkt dat als hij vrienden verteld over het leraarschap in combinatie met het bedrijfsleven ze gelijk enthousiast zijn. Voor de klas staan biedt ook veel overeenkomsten met het managen van een afdeling bij welk bedrijf dan ook. Motivatie, doorzettingsvermogen en samenwerking zijn slechts een paar thema's die op beide van toepassing zijn.
Geef jonge academici de tijd en ruimte om onderwijs met het bedrijfsleven te combineren. Verbind startende leraren met elkaar en stimuleer bestaande initiatieven die verbinding creëren tussen onderwijs. Het zijn enkele aanbevelingen die Verwer doet om het onderwijs te verbeteren.
Aanbevelingen die Nederland het onderwijs kunnen bieden dat recht doet aan het talent en de ambitie van zowel een generatie leraren als leerlingen.
© Nationale Onderwijsgids