Kom jij ook overal in de klas stickers tegen en plakken jouw leerlingen hun schriften er vol mee? Over het algemeen zijn kinderen gek op stickers en jij kunt dat stimuleren: het geven van stickers is namelijk een positieve beloningsmethode en het is ook nog eens leerzaam. Hieronder lees je waarom dat zo is.
1. Stickers zijn vrolijk
Met een stickervelletje van Ikwilstickers.nl kunnen jouw leerlingen zich uren vermaken in de klas. Hier is een simpele reden voor te benoemen, want stickers zijn vrijwel altijd kleurrijk. Hierdoor ogen de stickers vrolijk waardoor de kinderen er gefascineerd door raken. Daarnaast zijn stickers er in alle kleuren, maten en vormen. Het kind raakt er dus nooit op uitgekeken, omdat er altijd wel een sticker tussen zit die jouw leerling nog nooit heeft gezien. Bovendien worden er tegenwoordig ook vaak stickers uitgebracht van een bekende serie of film. Zo kunnen de kinderen in jouw klas hun idool tot leven brengen!
2. Kinderen willen graag kliederen
De meeste kinderen vinden het knutselen in de klas geweldig. Ze willen graag met hun handen bezig zijn en het liefst met een boel gesmeer. Hierdoor vinden kinderen het ook erg leuk om te kleien en te verven. Toch is dit niet altijd even handig in de klas, maar ook thuis hebben ouders liever niet dat hun meubilair onder de klei en verf komt te zitten. Gelukkig bieden stickers hiervoor de perfecte oplossing: deze geven alsnog het idee dat de kids lekker aan het kliederen zijn door het plakkerige gevoel op de achterkant van de stickers.
3. Kinderen krijgen een beloning
Stickers kunnen een onderdeel zijn van een positieve opvoeding. Dit houdt in dat jij de leerling op een positieve manier benadert wanneer het kind goed gedrag vertoont. Je kunt de leerling bijvoorbeeld een sticker geven wanneer ze een opdracht op een goede manier hebben volbracht. Wanneer de stickerkaart vol zit is het tijd voor een compliment van de juf of meester, of een cadeautje. Ook kunnen ouders deze beloningsmethode doorvoeren in huis, wanneer het kindje bijvoorbeeld zelfstandig naar het toilet is geweest.
4. Goede motoriek
Wanneer kinderen gaan spelen met stickers werken ze aan hun motoriek. Het kind moet namelijk met zijn of haar handen bewegen terwijl er wordt gekeken naar de plek waar de sticker terecht moet komen. Dit wordt ook wel oog-handcoördinatie genoemd. Daarnaast kun je als ouder zijnde jouw kind meer leren over het lichaam aan de hand van stickers. Zo bestaan er stickers in de vorm van bijvoorbeeld een elleboog, een neus en een been. Deze kun je vervolgens op het lichaam plakken zodat jouw kind ontdekt welke lichaamsdelen er allemaal bestaan.
5. Het oefenen van de pincetgreep
Mogen de leerlingen de klas versieren en raamstickers opplakken? Dan proberen jouw leerlingen deze stickers vast van het vel te halen met hun wijsvinger en duim. Dit wordt ook wel de pincetgreep genoemd. Dit klinkt voor ons als ouder zijnde misschien vanzelfsprekend, maar een peuter moet dit oefenen. En hoe vaker hij of zij dit oefent, hoe zelfstandiger de leerling wordt.
Zo gebruik je het stickersysteem in de klas
Het geven van een sticker is dus een goede methode om jouw leerlingen te belonen. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet namelijk letten op een aantal punten voordat je met stickers gaat belonen.
- Welk gedrag wil jij graag zien bij jouw leerlingen? Wanneer jouw leerlingen bijvoorbeeld een opdracht hebben voltooid kunnen ze een sticker krijgen. Dit werkt stimulerend en de kans is groot dat ze hun volgende opdracht ook met vlag en wimpel doorstaan, omdat ze per se een sticker willen krijgen.
- Betrek de leerlingen bij het proces. Welke sticker willen zij graag krijgen? Ga samen op zoek naar een mooi stickervel waar de leerlingen een sticker van mogen uitzoeken voor goed gedrag.
- Maak een afspraak met jouw leerlingen wanneer zij een beloning mogen krijgen van de leraar. Doe dit wanneer de stickerkaart bijvoorbeeld vol is of wanneer de leerling tien stickers heeft gekregen. Hierdoor blijven de kinderen gemotiveerd om stickers te halen. Gaat het de goede kant op? Dan kun je ervoor kiezen om het iets moeilijker te maken voor jouw leerlingen: hierdoor blijft het stickersysteem een uitdaging.
Hiervoor kun je het stickersysteem beter niet gebruiken
Een sticker geven is niet in elke situatie een slim idee. Geef jouw leerling bijvoorbeeld geen sticker wanneer het kind problemen ervaart. Dit zal averechts werken, want het kind koppelt de beloning aan de situatie. Wanneer de leerling een probleem ervaart en daar een sticker voor krijgt, denkt het kind dat hij goed gedrag vertoont. Probeer daarom eerst het probleem op te lossen voordat de leerling een sticker in handen mag krijgen. Ook is het belangrijk om te stoppen met het stickersysteem wanneer het kind het gevoel krijgt alsof hij de macht in handen krijgt met de stickers.