Normal_bob

Het maakt niet uit wat je achtergrond of studie is, een afgeronde HBO-opleiding Aviation studies geeft niet per se een voorsprong bij de selectie. Iedereen met de juiste skills kan luchtverkeersleider worden.

Vaak wordt gedacht dat het beroep van luchtverkeersleider stressvol is, maar ben je geschikt voor het vak, dan is het helemaal niet zo’n stressvolle baan. Check hieronder het hele verhaal!

Carrièreswitch van Luchtvaartnavigator naar LVNL

Ik ben begonnen als Luchtvaartnavigator bij de Marine en ging de hele wereld over. Ik ben daar in verschillende functies totaal elf jaar in dienst geweest en heb veel geleerd. Daarna ben ik 10 jaar werkzaam geweest op de Hogeschool van Amsterdam en heb mijn kennis gedeeld met de studenten.

Onder andere als docent Navigatie, Meteorologie en Airport Capacity en geholpen bij het begeleiden van studenten tijdens hun stageperiode of afstuderen. Drie jaar geleden zag ik een hele mooie functie voorbijkomen bij LVNL waar ik gewoon op moest solliciteren. En sindsdien ben ik docent van een kleine klas gemotiveerde trainees die de opleiding tot luchtverkeersleider volgen.

Wat moet een luchtverkeersleider allemaal weten?

Ik geef de vakken Aircraft, Equipment & Systems en Navigatie. Aircraft bestaat enerzijds uit de performance van het vliegtuig, de aerodynamica. Dan kun je denken aan zaken als: waarom vliegt een vliegtuig en hoe bestuur je een vliegtuig.

Daarnaast krijg je kennis over motoren. Wat doe je bijvoorbeeld als vlieger als er een motor uitvalt en waar moet je dan rekening mee houden als luchtverkeersleider. Anderzijds bestaat het vak uit vliegtuigherkenning. Je moet van een foto een stuk of 70 vliegtuigen kunnen herkennen en bijvoorbeeld weten hoe hard ze kunnen stijgen en dalen of hoe ze reageren op turbulentie.

“Als je binnenkomt zonder voorkennis van de luchtvaart is dus alles nieuw, maar ook dan is de opleiding te doen.”

Vakgebied Equipment & Systems:

Bij Equipment & Systems leer je vanaf de basis hoe het principe radio werkt tot aan de complexiteit van de systemen waar we in de luchtvaart mee werken. Er komen onderwerpen aan bod als de werking van een radiogolf, wat de verschillende frequenties zijn, hoe die signalen zich voortplanten en hoe een radarsysteem werkt.

Vakgebied Air Traffic Management and Law:

Het vak Navigatie kan lastig zijn, maar niet zo lastig als de grootste vakken Air Traffic Management and Law (‘ATLA’) en Meteorologie. In principe haalt iedereen het theoriegedeelte en heb je ook recht op een herkansing.

We kijken mee als je bijvoorbeeld een weekje langer nodig hebt of extra personal coaching. Als je binnenkomt zonder voorkennis van de luchtvaart is dus alles nieuw, maar ook dan is de opleiding te doen.

Training Specialist Bob deelt zijn belangrijkste tips & tricks

Het maakt niet uit wat je achtergrond of studie is, een afgeronde HBO-opleiding Aviation studies geeft niet per se een voorsprong bij de selectie. Iedereen met de juiste skills kan luchtverkeersleider worden. Vaak wordt gedacht dat het beroep van luchtverkeersleider stressvol is, maar ben je geschikt voor het vak, dan is het helemaal niet zo’n stressvolle baan.

Zo werk je altijd met genoeg collega’s zodat een gebied gedeeld kan worden voordat het te druk wordt. Je krijgt een intensieve opleiding en hebt dan alle skills in huis om je werk goed te kunnen doen. Daarnaast zorgt een supervisor voor het overzicht en dat je niet meer vliegtuigen hoeft af te handelen dan dat je aankan.

We zoeken uiteindelijk collega’s die goed overzicht kunnen bewaren en situaties kunnen inschatten om er vervolgens adequaat naar te handelen. Als iemand mij zou vragen wat je het beste kunt doen ter voorbereiding op de selectie zou ik zeggen: Lekker vroeg naar bed gaan en vooral jezelf zijn!

Wil jij graag nog meer weten over de opleiding bij LVNL of als luchtverkeersleider?