Kinderen onderwijs

Zeker voor jonge kinderen is het vaak lastig om de structuur en discipline op te brengen voor zelfstudie. In deze levensfase staat het ontwikkelen van vriendschappen en andere sociale contacten nog centraal, en aandacht voor school is onder de meeste kinderen dan ook gering. 

Ook onder studenten is een veelgehoorde ervaring dat er pas na hun 20ste of 21ste echt een besef ontstond van het belang van studie of onderwijs. Zeker voor kinderen is school vaak nog iets wat moet. Tegelijkertijd zijn veel scholen ook niet ingericht om kinderen de begeleiding te geven die ze nodig hebben. Het ontstaan van de bijles economie in Nederland is dan ook geen verrassing.   
 

Een steuntje in de rug

Bijles kan onder allerlei omstandigheden nuttig zijn. Sommige kinderen hebben moeite met specifieke vakken, en hebben geen leraren die hen daarbij intensief kunnen helpen. Andere kinderen kunnen vanwege ADHD of dyslexie moeilijk omgaan met bepaalde vragen die in het reguliere onderwijs aan hen worden gesteld. Bijles kan in dat opzicht uitkomst bieden. Voor de meeste kinderen loont het al als ze structuur en overzicht verkrijgen in een vak dat ze moeilijk vinden. Door de persoonlijke begeleiding van een aardige coach wordt het vak, en hun problemen ermee, ook minder dreigend. Het kind leert de eigen problemen te relativeren, terug te gaan naar de basis, en gaandeweg oplossingen te verzinnen. 
 

Effect van het lerarentekort

Door het ernstige lerarentekort is de druk op het onderwijs in Nederland de laatste jaren sterk toegenomen. De meeste scholen worstelen met tekorten, en hebben vaak moeite om leerlingen de steun en begeleiding te bieden die ze nodig hebben. Het ontstaan van de bijles economie hangt hier nauw mee samen.
 
Huiswerkbureaus voorzien in de vraag die veel scholen niet langer kunnen vervullen. Ouders zien dat hun kinderen het moeilijk hebben op school en niet langer bij hun leraren aan kunnen kloppen. Door middel van reguliere bijles kunnen achterstanden weggewerkt worden en kan het werkelijke leerniveau van het kind alsnog naar buiten komen. 
 

Relevantie van onderwijs

Zoals gezegd, vinden veel kinderen het moeilijk om school prioriteit te geven. Met vrienden dingen ondernemen is een stuk leuker, en in Nederland wordt serieus met je huiswerk bezig gaan ook vaak gezien als ‘’suf’’ en ‘’saai’’. Je bent al snel een nerd als je goede cijfers haalt en school serieus neemt. Leraren kunnen dit slechte imago maar moeilijk corrigeren.
 
Het voordeel van huiswerkbureaus is echter dat ze vaak jonge, vlotte mensen in dienst hebben, die kinderen beter op hun niveau kunnen bereiken. Zij kunnen met sprekende voorbeelden duidelijk maken waarom school wel belangrijk is en hoe je met structuur en overzicht een veel prettigere omgang met huiswerk kunt vinden. Op die manier ziet ook een kind sneller de relevantie van het genoten onderwijs.