Door de opkomst van technologie spelen veel minder kinderen buiten, bewegen ze minder en wordt het steeds moeilijker om ze te stimuleren dit wel te doen. Een deel van de taak als leraar is dan ook om leerlingen te leren hoe zij toch die beweging kunnen krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door een les te geven waarbij je voor de leerling een goedkope kinderfiets regelt, zodat ze er zelf achter kunnen komen hoe leuk fietsen wel niet is! Hier zijn vier ideeën over hoe je je leerlingen weer in beweging kunt krijgen!
Het opnemen van beweging in je routine
Een belangrijke manier om genoeg beweging te krijgen, is door deze beweging een deel uit te laten maken van een routine. Op die manier hoef je niet extra tijd vrij te maken om te bewegen. Zo kan je bijvoorbeeld aan de kinderen leren dat je ook genoeg beweging kan krijgen door op een andere manier naar school te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een space scooter, een nieuwe soort step waarbij je op een leuke manier van punt A naar punt B kan. Of misschien maak je er een wedstrijd van om te kijken wie het eerst op school is, of vraag je ze om het laatste stukje te hinkelen. Door er een spelletje van te maken vinden kinderen het een stuk minder erg om te bewegen, en misschien komen ze zelf ook nog wel met ideeën.
Bewegende pauzes
Niemand kan de hele dag stil zitten en opletten, en voor sommigen zijn ook die vijftien minuten pauze tussendoor niet lang genoeg. Daarom kan je bewegende pauzes introduceren tussen de lessen door. Vraag je leerlingen een keer op te staan en even een dansje te doen voordat je verder gaat met taal of rekenen. Dit garandeert dat leerlingen weer meer concentratie hebben om verder op te letten, en zo blijft het bloed ook een beetje stromen als je de hele dag stilzit.
Smaaklessen
Gezond eten is erg belangrijk, maar lekker eten ook! Daarom kan je een les introduceren waarbij de kinderen nieuwe soorten voedsel kunnen proberen, die ook nog gezond zijn! Je hoeft namelijk niet per se spruitjes lekker te vinden om gezond te eten. Je kan bijvoorbeeld verschillende soorten fruit meenemen zoals kaki of mango, waar sommige leerlingen misschien nog nooit van hebben gehoord.
Speldagen
Kinderen kijken vaak op naar hogere groepen om te zien wat cool is. Als zij een bepaald spelletje doen, dan willen de jongere kinderen dat ook. Organiseer speldagen waarbij de oudere bovenbouwers meespelen met de kleinere kinderen, zodat ze kunnen laten zien dat buiten bewegen van alle leeftijden is. Bij deze speldagen kan je een estafette van spelletjes maken waarbij groepjes van alle leeftijden meespelen. Op deze manier leren ze niet alleen samenwerken, maar ook zijn ze spelenderwijs aan het bewegen. Wat wil je nog meer? Kortom, probeer het bewegen een spel te maken waar de kinderen aan mee willen doen en zorg dat ze ook leren over hoe je gezond kan eten, aangezien niet elk kind dit van thuis meekrijgt. Op die manier krijg je gezondere leerlingen die beter in hun vel zitten en meer opletten in de les.