Normal_pexels-andrea-piacquadio-3771055

We horen het steeds vaker: “De jonge generatie heeft een aandachtsspanne van een goudvis”. Ook in het onderwijs hebben veel jongeren last van het behouden van hun concentratie. Worden zij niet voldoende uitgedaagd? Duren de lessen te lang? Is de omgeving te rommelig? In dit artikel zullen er tips worden gegeven om er als onderwijsinstelling voor te zorgen dat leerlingen en studenten zich beter kunnen concentreren. 

Elimineer afleiding

Om ervoor te zorgen dat jongeren zich écht kunnen focussen in het klaslokaal, moeten afleidingen worden weggehaald uit de directe omgeving. Het is logisch om regels op te stellen omtrent het gebruik van telefoons. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de ruimte is opgeruimd en een rustgevend gevoel uitstraalt. Voor veel jongeren werkt het bijhouden van de tijd ook afleidend. Het is dus slim om zo min mogelijk klokken in klaslokalen te hebben hangen. 

Pauzes

Op de universiteit en het HBO kunnen sommige lessen wel vier uur duren. Het is erg belangrijk om studenten de pauzes te gunnen die zij nodig hebben. Deze momenten kunnen zij gebruiken om een rondje te lopen, wat te eten, een telefoontje te plegen of simpelweg even niet bezig te zijn met de lesstof. Het wordt aangeraden om per 50 minuten een pauze in te lassen van minimaal tien minuten. 

Variatie in lesmethoden

Door variatie te bieden in de manier van lesgeven wordt de concentratie van leerlingen verhoogd. Hoe interactiever hoe beter! Laat leerlingen in groepen werken, maak ruimte voor discussies en gebruik visuele presentaties. Wissel theorielessen af met praktijk. Naast dat dit goed werkt voor de concentratie, leren studenten naar eigen zeggen ook veel meer van praktische opdrachten. 

Stimuleer actieve betrokkenheid

Als docent is het erg van belang om vragen te stellen, discussies te bevorderen en leerlingen te vragen naar hun meningen en visies. Wanneer studenten worden gestimuleerd om écht betrokken te zijn bij de lessen, is de concentratie hoger en nemen zij dus meer informatie op. Lesgeven wordt op deze manier niet alleen leuker voor jou als docent, maar ook de studenten hebben er meer aan!

 

Door afleiding te elimineren (“In de lockers, die telefoons!”), voldoende pauzes in te roosteren, actieve betrokkenheid te stimuleren en variatie in lesmethoden te bieden, kunnen onderwijsinstellingen ervoor zorgen dat de concentratie van hun leerlingen verbetert. Dit heeft als resultaat dat ook de prestaties omhoog gaan. Dit is goed voor de individuele studenten, maar ook voor het imago van de school!