Normal_kimberly-farmer-luaakcuanvi-unsplash

Kinderen die gezond en tevreden zijn doen het beter op school. Daarom ligt de nadruk steeds meer op persoonlijke begeleiding en een alomvattende benadering van het welzijn van een kind. Leraren hebben daar lang niet altijd een volledig beeld van. Terwijl problemen die het welzijn aantasten eerst opgelost moeten worden om de schoolprestaties te verbeteren. Hoe kunnen we deze kinderen het beste ondersteunen?

Fysieke gezondheid van een kind

Een ziek kind heeft minder tijd en energie om zich op schoolwerk te richten. Daarnaast bestaat de kans dat een leerling door fysieke beperkingen ook op sociaal vlak buiten de boot valt. Het onderwijs heeft de verantwoordelijkheid om ook die kinderen bij de lessen te betrekken. Hoewel dat voor leraren niet altijd even makkelijk is door hun toch al drukke werkweek. Scholen spelen daarnaast een rol in het bevorderen van de fysieke gezondheid. Dat doen ze bijvoorbeeld door leerlingen bij te brengen hoe verantwoord voedsel en een gezond eetpatroon eruitziet. Het stimuleren van lichamelijke activiteit valt daar ook onder.

Signaleren van problemen die zich thuis afspelen

Leraren en ander educatief personeel is getraind om problemen in de thuissituatie te herkennen. Gelukkig worden de meeste leerlingen van huis uit gestimuleerd om hun best te doen op school. Maar er zijn natuurlijk ook veel slechte voorbeelden. Bijvoorbeeld ouders die hun kind verwaarlozen of mishandelen. Scholen hebben de belangrijke taak om signalen die daarop wijzen te herkennen. Een slechte thuissituatie leidt tot slechtere prestaties op school en belemmert de ontwikkeling van een kind.

Sociaal welzijn en zelfvertrouwen

Naar school gaan is best intimiderend voor sommige kinderen. Ze zijn bijvoorbeeld bang om slechte cijfers te halen. Daarnaast zijn er kinderen die zich niet thuis voelen in de klas. Zulke problemen hebben een groot effect op de schoolprestaties van een kind. Ze zijn vaak moeilijk op te lossen. Maar dat maakt het niet minder belangrijk om ze op te sporen. Onderwijs in het managen van emoties helpt bijvoorbeeld. Scholen leggen daarnaast de nadruk op dat iedereen anders is en dat zoiets juist gevierd moet worden. Als kinderen zich op hun plek en op hun gemak voelen, letten ze beter op, tonen meer interesse in de onderwijsstof en zijn ze in staat om het meeste uit de lessen te halen.

Seksuele gezondheid en de rol van scholen

Welzijn is een erg breed begrip. Het gaat over fysieke, mentale, emotionele en sociale aspecten. Seksuele gezondheid valt er ook onder. Middelbare scholen in Nederland geven daarom allemaal seksuele voorlichting. Kinderen krijgen informatie over preventie van seksuele aandoeningen. Ze leren alles over libido, zwangerschap en anatomie. Dat bevordert het bespreekbaar maken van seksualiteit, neemt schaamte weg en stimuleert inclusiviteit.

Er zijn nog veel stappen te zetten

Dat welzijn belangrijk is voor de schoolprestaties staat buiten kijf. Maar problemen in fysieke, mentale of sociale gesteldheid zijn lang niet altijd zomaar even op te lossen. Dat komt omdat ze meestal vragen om een persoonlijke aanpak. Daar hebben leraren lang niet altijd tijd voor. Tegelijkertijd heeft het weinig zin om de focus te leggen op de schoolprestaties wanneer een leerling zich uitermate ongelukkig voelt. In plaats daarvan zou er meer oog moeten zijn voor het welzijn van het kind zodat hij of zij zich met plezier op het schoolwerk kan richten.