Er zit een stijgende lijn in de ontwikkeling van de kwaliteitszorg in het VO. Met name het Q5-project heeft aan een gedeeld besef van wat kwaliteitszorg is en hoe het op een school zou moeten functioneren, veel bijgedragen. Scholen en besturen hebben, vaak op basis van bestaande instrumenten, eigen maatwerk gecreëerd dat past bij de eigen lokale situatie. Dit blijkt uit een onderzoek dat de staatssecretaris naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Er is echter ook ruimte voor verdere verbetering. Volgens de onderzoekers loopt het niveau van de kwaliteitszorg op de scholen sterk uiteen. Nog niet op alle scholen wordt de urgentie gevoeld of in de juiste acties omgezet. Ook loopt de mate van betrokkenheid vanuit het bestuur en onder de docenten uiteen. Betrokkenheid bij en draagvlak voor kwaliteitszorg in de hele organisatie is van groot belang voor het succes ervan. Schoolleiders zijn volgens de onderzoekers vaak positiever over de kwaliteitszorg dan de inspectie. Dit zou te maken kunnen hebben met dat de indicatoren van de inspectie onvoldoende bekend zijn.
Ondersteuning bij kwaliteitszorg
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een kwart van de scholen nog behoefte heeft aan ondersteuning als het gaat om kwaliteitszorg. Het gaat dan vooral om hulp bij het trainen van docenten, bij het verwerken en analyseren van de gegevens en op maat begeleiding en advies voor de schoolleiding.
De VO-raad werkt momenteel op diverse vlakken aan het verbeteren van de kwaliteitszorg in de sector. De projecten Vensters voor Verantwoording, Zeer zwakke scholen en Expeditie II van Durven, Delen, Doen zijn specifiek gericht op aspecten van kwaliteitszorg. Daarnaast staan opbrengsten van het Q5-project op deze website. Scholen en besturen kunnen hier de door hen ontwikkelde instrumenten beschikbaar stellen aan de rest van de sector.
Momenteel werkt de VO-raad aan een checklist kwaliteitszorg en er worden plannen ontwikkeld voor het stimuleren van visitaties. De VO-raad gaat daarnaast met de inspectie in gesprek over de mogelijkheid om de indicatoren uit het waarderingskader beter over het voetlicht te brengen.
Bron : VO-raad