Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) raadpleegt het onderwijsveld over het concept addendum ER (Ernstige Rekenproblemen) bij de syllabus rekenen. De staatssecretaris heeft het CvTE gevraagd om voor leerlingen met ernstige rekenproblemen in het voortgezet onderwijs en mbo een rekentoets/rekenexamen te ontwikkelen waarbij deze leerlingen/studenten beter in staat worden gesteld te laten zien waartoe zij in staat zijn zonder dat zij bij elke opgave tegen hun rekenprobleem aanlopen. Dat meldt CvTE.
Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs is eind 2015 door het CvTE een syllabuscommissie ER ingesteld om een aanvulling bij de syllabus rekenen te ontwikkelen. De commissie – die bestaat uit docenten uit het voortgezet onderwijs en mbo, ondersteund door Cito en het nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling SLO – heeft in maart 2016 een concept addendum ER opgeleverd. Dit concept addendum ER is net als de syllabus bedoeld voor docenten in het voortgezet onderwijs en mbo, rekencoördinatoren, uitgevers, opleiders, toetsconstructeurs en andere geïnteresseerden.
Het concept addendum ER wordt via een digitale veldraadpleging voorgelegd aan docenten, rekenexperts en andere belanghebbenden. De resultaten van deze digitale veldraadpleging worden door de commissie afgewogen en verwerkt in een volgende versie van het addendum dat medio 2016 door het CvTE zal worden vastgesteld en daarna aan de bewindslieden ter goedkeuring zal worden aangeboden. Aanmelden voor de veldraadpleging kan hier.
© Nationale Onderwijsgids