Het educatieve systeem van Nederland is de afgelopen maanden door een snelle en verwarrende rollercoaster gegaan, eentje waar weinig duidelijk was en waar snel geanticipeerd moest worden. Deze veranderingen vragen op veel gebieden om ontwikkeling. Veel scholen zijn actief bezig met het implementeren van tijdelijke en soms permanente oplossingen voor de problemen die zich de afgelopen maanden gevormd hebben. Ook andere organisaties die zich richten op educatie zijn genoodzaakt verandering te brengen waar dit nodig is, waaronder CKV-dag.
CKVdag is een initiatief van meerdere organisaties uit de kunst- en cultuursector die zich richting op het aanbieden van kunsteducatie. CKVdag heeft het doel kunstzinnige workshops te geven, ongeacht de maatregelen die op dat moment gelden. Dit doen zij door CKV workshops te ontwikkelen voor meerdere lesmethodes, de meeste workshops van CKVdag kunnen namelijk op drie verschillende manieren uitgevoerd worden. Naast het standaard fysiek lesgeven wat we kennen focust CKVdag zich ook op het uitvoerbaar maken van workshops op online en hybride niveau.
Online & Hybride workshops
Een online workshop wordt verzorgd door een professionele workshopdocent vanuit CKVdag, deze is gespecialiseerd in zowel zijn/haar eigen expertise als in het lesgeven. Wanneer de workshopdocent een online les verricht wordt er gezorgd dat de docent de juiste handvatten heeft om dit te kunnen facaliteren. Een online workshop gebeurt vaak via een van de bekende gratis online platforms zoals MS-teams, Zoom of Google Hangouts. Deze platformen blijken een uitstekende tool te zijn voor het aanbieden van online lessen. Meer informatie over de opzet van online workshops vindt u uiteraard op onze website.
Een hybride workshop steekt net iets anders in elkaar en is specifiek ontworpen voor kleine aanpassingen in de maatregelen van de overheid. Bij een hybride workshop zijn de leerlingen namelijk op school, maar werkt de workshopdocent vanuit huis. Door een verbinding te leggen met het digibord kan de workshopdocent live contact hebben met de leerlingen en op die manier alsnog zijn/haar expertise overbrengen.