Een wereld die er door corona heel anders uitziet: dat vraagt om een andere aanpak van techniekpromotie. Netwerkbedrijf Alliander ontwikkelt nieuwe vormen van kennismaken met techniek. Na het volgen van een workshop bij Jet-Net & TechNet doen zij dit langs de meetlat van het Bèta&TechMentality-model.
“Zelf zien, doen en ontdekken is niet te vervangen”, stelt Joëlle Coenen, Programmamanager Kiezen voor de Techniek bij Alliander. “Gastlessen en bedrijfsbezoeken zullen we dus blijven aanbieden. Maar door corona hebben we ook geleerd dat online een mooie aanvulling kan zijn. We hebben veel kennis in huis die we met het onderwijs kunnen delen, bijvoorbeeld als lesbrief. Daarmee ontzorg je de scholen: ze kunnen zonder veel regelwerk snel aan de slag met techniek.”
Om optimaal aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen, volgden Coenen en enkele collega’s de Bèta&TechMentality-workshop van Jet-Net & TechNet. Het Bèta&TechMentality-model deelt jongeren in in vijf types (Ontdekkers, Creatieve Makers, Vernieuwers, Maatschappelijke Toepassers en Doeners), die elk hun triggers voor techniek hebben. “We spraken voorheen vooral Doeners aan, terwijl we een veel grotere groep willen bereiken. Vernieuwers die impact willen maken, bijvoorbeeld. Want de energietransitie raakt ons allemaal en vraagt om heel veel verschillende jonge talenten.”
Coenen: “Je kunt best zeggen dat die workshop ons heeft geïnspireerd: hoe sluit je nou echt aan bij de belevingswereld van al die types? Het is heel interessant om je daar eens in te verdiepen aan de hand van het Bèta&TechMentality-model. Ik denk dat het model nu al begint door te werken in onze organisatie. Bij elke nieuwe activiteit voor jongeren zetten we de Bèta&TechMentality-bril op: sluit dit aan bij het model?”
Lees alles over het Bèta&TechMentality-model op https://bit.ly/3o84sgu