Niet Harry Mulisch maar vlogger Enzo Knol doet het leeshart van jongeren sneller kloppen. Hoewel bijna de helft van de jongeren lezen ‘saai’ en ‘inspannend’ vindt, is tegelijkertijd driekwart van alle jongeren enthousiast over het idee een boek te lezen van een beroemdheid zoals een topsporter, influencer, acteur of muzikant.
LEESCULTUUR JONGEREN IN KAART GEBRACHT
Dit blijkt uit een recent verschenen onderzoek dat Qrius in opdracht van Stichting Lezen uitvoerde onder 525 jongeren tussen de 12 en 20 jaar. Qrius liet de jongeren in het middelbaar onderwijs en het mbo een uitgebreide vragenlijst invullen over hun lees- en mediagedrag. Het onderzoeksbureau organiseerde daarnaast ook aantal verdiepende groepsinterviews met jongeren, waarbij zowel ongemotiveerde als gemotiveerde lezers betrokken werden.
Jongeren lezen steeds minder graag en steeds minder goed, zo weten we ook uit eerder onderzoek. Zowel de leesmotivatie als de leesvaardigheid van Nederlandse 15-jarigen is de afgelopen jaren gedaald. Van alle leeftijdsgroepen lezen jongeren het minst in de vrije tijd: gemiddeld nog maar zo’n 14 minuten per dag. Er moet dus dringend wat gebeuren om jongeren weer (meer) aan het lezen te krijgen, maar wat? Qrius bracht met dit onderzoek de ‘leescultuur’ onder de huidige generatie jongeren in kaart en deed aanbevelingen voor leesbevordering bij deze doelgroep.
ONDERZOEKSPUBLICATIE LEZEN?
De onderzoekspublicatie en samenvatting zijn gratis te downloaden via lezen.nl. De publicatie is te bestellen voor 12,50 euro per stuk (incl. verzendkosten) via bestellingen@lezen.nl.