Het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs zijn nog niet overtuigd door de plannen van onderwijsminister Mariëlle Paul om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Zo is er nog geen geld geregeld om dat voor elkaar te krijgen, zeggen zes koepelorganisaties en bonden in een gezamenlijke reactie. Volgens hen roept dat vraagtekens op, "zeker in het licht van de forse bezuinigingen".
De verklaring komt van de koepels voor basisscholen (PO-Raad) en middelbare scholen (VO-raad), de vereniging van schoolleiders AVS, vakbonden AOb en CNV en de Federatie van Onderwijsvakorganisaties (FvOv). Ze zeggen dat ze de intenties van Paul toejuichen en dat ze aanknopingspunten zien, maar dat de minister ook "onwenselijke of onrealistische voorstellen" heeft.
Lezen, schrijven en rekenen
Minister Paul wil onder meer dat lezen, schrijven en rekenen belangrijker worden in de klas. Daarnaast wil ze het lerarentekort indammen. Ze kondigde dinsdag aan dat ze met leraren, leerlingen, ouders en schooldirecteuren wil praten over manieren om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In het voorjaar wil ze een herstelplan klaar hebben.
Subsidies
De sector wil dat scholen al vanaf volgend schooljaar duidelijk weten hoeveel geld ze in de komende tien jaar structureel krijgen. Scholen klagen al langer dat eenmalige subsidies niet voldoende zijn om mensen in dienst te nemen en te houden om gaten in de bezetting te vullen.
Door: ANP