De Onderwijsraad wil dat pabo-studenten de mogelijkheid krijgen om een jaar langer te studeren, zodat ze hun lees- en rekenvaardigheden op peil kunnen krijgen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat leerlingen in Nederland slechter zijn gaan lezen, schrijven en rekenen. Dit kan verbeteren door het reken- en leesonderwijs naar een hoger niveau te tillen. Dit meldt EenVandaag.
Volgens de voorzitter van de Onderwijsraad Edith Hooge zijn er meerdere redenen voor het huidige leesniveau in Nederland, maar zit één van de oorzaken in het onderwijs. “Het taal- en leesonderzoek is niet goed genoeg, dat schiet tekort.” Dit komt deels door het gebruik van methoden, maar ook hangt het af van het onderwijsniveau van de docent.
Begrijpend lezen
Als het aan de Onderwijsraad ligt, komen er veranderingen in het onderwijs én de lerarenopleidingen. Volgens Hooge is er een diepte-investering nodig die pas op lange termijn zijn vruchten zal afwerpen. Daarnaast wil ze scholen adviseren om taal en lezen ook bij alle andere vakken centraler te stellen. Het vak begrijpend lezen hoeft wat haar betreft niet te worden afgeschaft. “Waar het om gaat is dat je lezen en taal niet apart geeft en er dan in andere vakken helemaal niet meer mee bezig bent.” Begrijpen lezen kunnen leerlingen ook doen bij bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis of biologie.
Toekomstige docenten kunnen hun taal- en leesvaardigheden verbeteren door langer te studeren. In sommige gevallen zou dit betekenen dat pabo-studenten 5 jaar studiefinanciering zouden moeten krijgen.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky