Leerkrachten binnen het reguliere onderwijs krijgen binnenkort hulp bij het herkennen van trauma’s. Deze hulp wordt aangeboden door de Taalschool uit Utrecht. Leerlingen op die school zijn vaak gevlucht vanuit landen waar het voor hen gevaarlijk is. De leerkrachten van de Taalschool hebben een training gehad in het herkennen van trauma’s. Zij proberen de kinderen zo goed mogelijk bij te staan. Dat meldt RTV Utrecht.
De Taalschool leert kinderen om zo goed mogelijk de Nederlandse taal te spreken. Directeur van de school Jenny Olsthoorn legt uit dat alle kinderen van de school te maken hebben gehad met afscheid nemen in alle vormen. En dat is te merken aan het gedrag van de kinderen. Want sommige van hen zijn heel stil, terwijl andere leerlingen juist heel druk zijn.
Lessen over emoties
De klaslokalen zullen nooit hun deuren sluiten, omdat kinderen met een trauma het gevoel kunnen krijgen niet weg te kunnen mochten ze zich bedreigd voelen. Ook hebben de leerlingen een vast ritme binnen de school, zij weten elke dag wat ze kunnen verwachten. En er worden lessen gegeven over emoties. Van tevoren wordt er aan de leerlingen uitgelegd wat de leraren doen als de kinderen hun boosheid niet onder controle kunnen houden. Er wordt met de kinderen daarin geoefend, dus even vastpakken bij boosheid of even op de gang staan om af te koelen.
Emotiemeter klaslokaal
De leerlingen van de Taalschool wijzen ’s ochtends bij binnenkomst in het klaslokaal op de emotiemeter aan hoe ze zich voelen. De leerkracht in kwestie weet meteen of het kind bijvoorbeeld vrolijk, boos of verdrietig is.
De directeur van de school vindt het belangrijk dat alle kinderen uit Utrecht de juiste hulp krijgen. En daarbij maakt het niet uit of je wel of geen trauma hebt en of je uit Nederland of daarbuiten komt. Een aantal leerkrachten hebben hun certificaat al gehaald.
Training voor docenten
De leerlingen zitten een jaar op de Taalschool en gaan vandaaruit verder naar het reguliere onderwijs. De Taalschool werkt samen met de Hogeschool Utrecht, de Marnix Academie en de International School Utrecht om leerkrachten in het regulier onderwijs zo goed mogelijk te trainen. Want de kinderen nemen niet alleen zichzelf, maar ook hun verleden mee naar school.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk