Normal_6307

Op woensdag 22 juni 2011 presenteren leerlingen uit groep 7 van de Cornelius Musiusschool in Delft het ontwerp van een spel waarmee kinderen de tafels kunnen leren. De kinderen hebben het rekenspel ontworpen voor Heutink, leverancier van schoolmateriaal.

Komende winter komt het spel van de jonge ontwerpers daadwerkelijk op de markt. De presentatie vindt plaats in het Science Centre van de Technische Universiteit Delft (TU Delft).

Tafels leren
De leerlingen gingen een paar maanden geleden aan de slag met de ontwerpopdracht van het ‘Designed by Kids' project. De opdracht luidde: Ontwerp een spel waarmee leerlingen in groep 4 en 5 op een plezierige manier de tafels kunnen leren.

Samen met het Wetenschapsknooppunt Delft en ontwerpbureau Meeple, hebben de leerlingen het hele ontwerpproces doorlopen. Dat pakten ze gedegen aan. Eerst een marktonderzoek, daarna diverse brainstormsessies en het uitwerken van het beste idee.

Vervolgens presenteerden de leerlingen vier ontwerpen aan een vakjury van Heutink. Heutink koos uiteindelijk voor het spel dat als ontwerp ‘Hordenloop' heet. Shannon, Eloëna, Latisha, Quentin en Bram hebben het winnende ontwerp bedacht. Ze zijn heel trots dat hun spel straks écht te koop is.

Prototype
Vervolgens hebben alle kinderen in de klas het ontwerp verder uitgewerkt en een prototype gemaakt. Dit hebben ze uitgebreid getest op school bij groep 4 en 5 en nu is het definitieve ontwerp klaar. De naam en het definitieve ontwerp worden op woensdag 22 juni gepresenteerd aan Heutink, aan de trotse ouders en andere geïnteresseerden.

Vanaf januari 2012 is het spel voor alle scholen in Nederland verkrijgbaar.

Ontwerpend leren
Het Wetenschapsknooppunt Delft promoot met dit project ontwerpend en onderzoekend leren in het basisonderwijs. Een basisschool heeft zelden de mogelijkheid om het ontwerpproces van A tot Z zelf uit te voeren.

Doel van dit project is de werkwijze te ontwikkelen en vast te leggen om samen met leerlingen te ontwerpen, met veel aandacht voor de benodigde rol van de begeleiding (leerkrachten en/of externen).