AMSTERDAM - CPS Onderwijsontwikkeling en advies, een landelijke adviesorganisatie voor het onderwijs, is van mening dat de CITO-leestoets voor verbetering vatbaar is.
Met de huidige toetsen technisch lezen worden leerlingen beoordeeld op snelheid en correctheid. Maar het tempo en de foutenscore alleen kunnen niet bepalen of een leerling een goede lezer is. Hier mist een belangrijke component in het leren lezen: lezen met expressie, ook wel vloeiend lezen genoemd. Daarom pleit CPS Onderwijsontwikkeling en advies voor ook een monitoring van lezen met expressie.
"Onbegrijpelijk dat deze inzichten nog niet in de CITO-leestoets is verwerkt" aldus Karin van de Mortel, taal- leesexpert bij CPS. Lezen met expressie onvoldoende benadrukt Het lezen met expressie, vloeiend lezen, wordt volgens CPS in het huidige onderwijs onvoldoende benadrukt.
Van de Mortel: "Alleen een leerling die leert lezen met expressie behaalt optimaal tekstbegrip. En als leerlingen deze basisvaardigheden niet beheersen, beïnvloedt dat hun hele verdere schoolloopbaan en zelfs hun maatschappelijke carrière."
Karin van de Mortel deed een uitvoerig literatuuronderzoek, specifiek naar de rol en betekenis van vloeiend lezen. Ze schreef er een notitie over: ‘Lezen zoals je praat'. De notitie doet aanbevelingen en geeft aanwijzingen voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Klik hier voor meer informatie.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen