Bijna 80% van de onderwijsprofessionals ziet kansen voor het gebruik van social media en educatieve apps in het onderwijs. Dit concludeert Studiekring, studiebegeleiding naar aanleiding van een zelf uitgevoerd onderzoek. Juist voor het passend onderwijs wordt door de ondervraagden het nut gezien van het inzetten van educatieve apps. Het biedt de mogelijkheid om gemakkelijk te differentiëren en onderwijs op maat te bieden binnen bepaalde kaders. Dit meldt Studiekring, studiebegeleiding.
Onderwijsprofessionals, zo concludeert Studiekring, studiebegeleiding, zien veel voordelen van het implementeren van social media en educatieve apps in het onderwijs. Zo wordt er gewezen op de mogelijkheden om directer te communiceren, het sluit beter aan bij de leefwereld van leerlingen, het is een gemakkelijke manier om kennis te delen en je haalt als het ware 'de wereld in de klas'. Zelfs de 25% uit het onderwijsveld die zelf géén gebruik maken van social media of educatieve apps, gaf aan kansen te zien voor het gebruik hiervan in het onderwijs. Momenteel worden social media en educatieve apps al door aardig wat docenten gebruikt. Over de huidige apps zijn velen redelijk tevreden, aldus Studiekring, studiebegeleiding, maar een veelgehoord kritiekpunt is dat het in de apps ontbreekt aan onderwijskundige diepgang.
Toch worden er wel gevaren gezien, zowel door de tegen als voorstanders. Deze liggen vooral op het vlak van privacy en afleiding. Ook de grote invloed van bedrijven op sociale media wordt genoemd als mogelijk gevaar. Voordat deze twee zaken op een zinvolle manier ingezet kunnen worden in het onderwijs, is er nog flink wat werk aan de winkel, aldus de ondervraagden. Zo achten onderwijsprofessionals het onder meer van belang dat er goede beveiliging is en dat er duidelijke regels worden opgesteld over gebruik én misbruik. Daarnaast is het van belang dat er goed en snel internet op school is en een dito ict-ondersteuning. Docenten zullen vooral ook zelf de apps en de social media machtig moeten zijn, en daarin zijn velen momenteel nog zoekende.
© Nationale Onderwijsgids