Normal_leerlingen_leraar_klas_ankie_cuijpers__screenshot_

Kleinschaligheid maakt een school niet automatisch kwetsbaar of zwak. Dat zegt promotieonderzoeker Albert Walsweer na onderzoek op kleine Friese basisscholen. Kleine scholen kinnen juist een zeer krachtige leeromgeving bieden, constateert hij. Dit meldt de Rijksuniversiteit Groningen.

Voor het onderzoek werden bestaande combinatieklassen op de onderzochte scholen opgebroken. Daarvoor in de plaats gingen leerkrachten met kleine groepjes leerlingen werken aan korte onderzoeksprojecten. Walsweer keek vooral naar het effect op de kwaliteit en de ontwikkeling van het taalgebruik in de kleine groepjes. Hij constateerde dat leerkrachten, nadat zij aanvankelijk vooral bezig waren met het organiseren van de nieuwe leeromgeving, in de tweede fase meer aandacht hadden voor de kwaliteit van het taalgebruik van hun leerlingen.

Tijdens de traditionele klassikale gesprekken nam Walsweer weinig verandering in de kwaliteit van het taalgebruik waar. Het werken in de kleine groepjes zorgde echter wel voor een verandering. De leerkracht stelde andere vragen, meer dialogisch van aard dan instructief of controlerend, waardoor de leerlingen de gelegenheid kregen om zelf aan het woord te komen en hun kennis te demonstreren. In deze kleinere leeromgeving verkennen leerlingen zelf nieuwe thema's en krijgen zo greep op complexe vraagstukken. Hieruit concludeert Walsweer dat kleine scholen op deze manier toch een sterke leeromgeving aan hun leerlingen kunnen bieden.

© Nationale Onderwijsgids