Uit de onderwijsbegroting blijkt dat het kabinet investeert in de professionalisering van leraren en kwaliteitsverbetering van scholen. Om leerlingen optimaal op hun toekomst voor te bereiden, roept de PO-Raad het kabinet op een samenhangende toekomstvisie uit te werken over de ontwikkeling van kinderen. De raad maakt zich grote zorgen over de voorgenomen bezuiniging op (onderwijs)achterstandenbeleid en vreest dat veel kinderen daardoor niet het onderwijs kunnen krijgen dat nodig is om achterstanden weg te werken. Dat meldt de PO-Raad.
Het kabinet investeert 60 miljoen euro in opvang en peuterspeelzaal van jonge kinderen, terwijl een doorgaande ontwikkellijn ontbreekt, vindt de PO-Raad. “Het is een goede maatregel, maar wel een halve”, aldus Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad. “We moeten naar een stelsel waarin het kind centraal staat en niet de instellingen zoals nu het geval is.” Toekomstvisie is ook nodig voor het behoud van leraren voor het onderwijs, vindt de PO-Raad. Geld uit het Nationaal Onderwijsakkoord dat onder meer daarvoor was bedoeld, heeft weliswaar effect gehad, maar slechts tijdelijk. Door hoge werkloosheidskosten gecombineerd met minder bekostiging door daling van het aantal leerlingen, wordt over enkele jaren een lerarentekort verwacht van duizenden leraren.
Ook voor het regelen van goed onderwijs voor asielzoekerskinderen zijn structurele maatregelen nodig. De PO-Raad vraagt nadrukkelijk aandacht voor snellere procedures, ondersteuning, vervoer en traumaverwerking voor deze kinderen. Het toekomstbestendig maken van het onderwijs vraagt eveneens om structurele maatregelen. Om leerlingen meer op maat les te geven, zetten scholen meer digitale leermiddelen in. Om hiervan te kunnen profiteren, is het belangrijk dat alle scholen toegang hebben tot toekomstvaste en snelle internetverbindingen zoals glasvezel. “Het zorgen voor goed onderwijs vraagt dat we niet kijken naar wat nu nodig is en alleen tijdelijke maatregelen nemen”, aldus Den Besten. “Laten we van het onderwijs geen lappendeken maken, maar een toekomstbestendig stelsel.”
© Nationale Onderwijsgids